Čelična pasarela pričvršćena na kameni viadukt iz 19. veka u Francuskoj
Pasarela duga 180 metara izvedena je od prefabrikovanih čeličnih segmenata, montiranih na viadukt pomoću konzola sa dvostrukim zglobnim oslanjanjem.
Belgijski inženjerski studio Ney and Partners realizovao je novu pešačko-biciklističku pasarelu u francuskom gradu Albi, koja je diskretno prikačena na kameni železnički viadukt iz 1865. godine.
Konstrukcija od čelika oblikovana je tako da s jedne strane ostaje potpuno pravolinijska, dok se druga strana talasasto uvija između lukova širine 4,7 metara. Na mestima gde se pasarela širi do 7,5 metara projektovani su balkonski prostori sa klupama, koji korisnicima nude odmor i pogled na reku Tarn.
Srodni članci na portalu Gradnja:

Konstrukcija se prema uzvodnoj strani otvara u vidu balkona iznad Tarna, od kojih svaki ima klupu postavljenu tačno na sredini svakog luka.
„Geometrija pasarele usko je povezana sa železničkim viaduktom“, rekao je partner u studiju, Matthieu Mallié. Prema njegovim rečima, talasasta linija kretanja uvedena je kako bi se naglasio ritam lukova i omogućilo formiranje malih belvedera iznad reke.
„Konstrukcija se prema uzvodnoj strani otvara u vidu balkona iznad Tarna, od kojih svaki ima klupu postavljenu tačno na sredini svakog luka, pružajući prolaznicima hlad i zaklon.“
Pasarela je zamišljena kao nova pešačka i biciklistička veza koja povezuje istorijski centar Albija sa kvartovima na drugoj obali reke, pri čemu ne nudi samo prelaz, već i prostore za zadržavanje i posmatranje okoline.

Konstrukcija i statika
Sam viadukt, podignut sredinom 19. veka, i dalje je u punoj funkciji železničkog saobraćaja. Pasarela je za njega pričvršćena pomoću čeličnih konzola sa dvostrukim zglobnim oslanjanjem, što omogućava slobodno pomeranje konstrukcije usled temperaturnih promena.
„Ovo dvostruko oslanjanje omogućava pasareli da se širi pod toplotnim opterećenjem, a da pritom prenosi sile poput sopstvene težine i opterećenja pešaka,“ objašnjava Mallié.

Dvostruko oslanjanje omogućava pasareli da se širi pod toplotnim opterećenjem, a da pritom prenosi sile poput sopstvene težine i opterećenja pešaka.
Pasarela je dugačka oko 180 metara, dok širina varira od 3,5 metra u užim delovima do 7,5 metara na proširenjima ispod lukova. Konstrukcija je izvedena kao čelični „metal box“ profil trouglastog preseka, koji se skladno uklapa u ritam kamenih lukova viadukta.
Prefabrikacija i montaža
Most je realizovan od prefabrikovanih čeličnih segmenata izrađenih u radionicama, a na gradilište su dopremani pontonima niz reku. Montaža je obavljena dizalicama sa vode: sekcije su podizane, oslanjane na čelične konzole i međusobno zavarivane. Na taj način izbegnuto je dodatno opterećivanje železničke infrastrukture, a ceo proces izveden je bez prekida u železničkom saobraćaju. Nakon uklanjanja privremenih oslonaca formirana je kontinuirana linija pasarele, koja prati profil viadukta.

Dizajn u službi konteksta
Jedna bočna linija pasarele ostaje ravna i mirna, dok se druga blago talasa, ulazeći unutar lukova i naglašavajući njihov ritam. Tako se dobija dinamičan vizuelni identitet koji pasarelu jasno odvaja od istorijskog viadukta, a istovremeno poštuje njegovu arhitekturu. Prošireni prostori unutar lukova oblikovani su kao vidikovci sa klupama, čime su stvoreni intimni punktovi za predah i druženje.

Novi gradski prostor
Iako je realizacija projekta bila usporena pandemijom i problemima u snabdevanju materijalom, radovi su konačno završeni u proleće 2025. godine. Danas pasarela ne samo da olakšava prelazak preko reke, već i daje novu dimenziju gradskom pejzažu.
Nekada isključivo železnička infrastruktura pretvorena je u urbani prostor susreta, šetnje i pogleda, koji jednako koristi lokalnom stanovništvu i posetiocima grada.
