Ova procedura važi za objekte klase A, odnosno do 400 kvadrata; Foto: Gradnja.rs
Izvođenje

Od placa do početka gradnje porodične kuće u 6 koraka

Ako ste u kategoriji „gradim kuću“, „imam plac i šta dalje“, ili se prosto pitate: „Šta mi od papirologije treba da krenem u izgradnju?“ – ovo je tekst za vas.

Ukoliko to već niste znali, za svaku kategoriju objekta procedura je različita. Ova procedura o kojoj je reč važi za porodični objekat „A kategorije“, što znači do 400 m2 i spratnosti Po+P+1+Pk (podrum, prizemlje, sprat i potkrovlje).

Od placa do početka gradnje porodične kuće čeka vas 6 koraka. Sami koraci se brzo i lako prolaze kada na vreme pripremite svoje papire i imate dobru saradnju sa projektantom koji vodi vaš projekat.

Pročitajte još na Gradnja.rs:

Kako do kuće ili vikendice na vašoj omiljenoj lokaciji. Foto: Gradnja.rs

Koraci koji vas očekuju na putu izgradnje porodične kuće su:

  1. Informacija o lokaciji
  2. Idejno rešenje (IDR)
  3. Lokacijski uslovi
  4. Projekat za dobijanje građevinske dozvole (PGD)
  5. Građevinska dozvola
  6. Prijava radova

U daljem delu teksta pogledajte koji korak šta podrazumeva.

1. Informacija o lokaciji

Prvi korak u nizu je Informacija o lokaciji. To nije obavezan dokument, ali preporučujemo da ga ne preskačete. Time biste sebi uštedeli i vreme i puno živaca.

Da se izvadi ovaj dokument košta, ali vam on svakako treba u razgovoru sa arhitektom. Svaki ozbiljan arhitekta, koji želi da uradi po propisima i da stoji iza onoga što je uradio, tražiće vam ovaj dokument. Na taj način nećete plaćati projekat koji ne možete da upotrebite.

U Informaciji o lokaciji naćićete puno odgovora na pitanja:

  • Da li uopšte možete da gradite?
  • Koja je spratnost dozvoljena?
  • Koliko maksimalno kvadrata možete da gradite?
  • Da li postoje neka ograničenja?

Informacija o lokaciji može da se pribavi elektronski za neke gradove (recimo, za Novi Sad). To obavezno proverite pre nego što fizički odete da podnesete zahtev. U većim gradovima, ako ne može onlajn, onda idete u Sekretarijat za urbanizam i građevinske poslove, a u manjim mestima, ako nemaju sekretarijat, onda u nadležnoj opštini.

Informacija o lokaciji može da se pribavi za bilo koju parcelu, ne morate biti vlasnik parcele. Ako kupujete plac, ove informacije su vam dragocene. Nećete trošiti svoje vreme na kupovinu placa na kome ne možete da gradite svoju kuću iz snova.

2. Idejno rešenje (IDR)

Idejno rešenje jeste dokument (projekat), koji vam je potreban za treći korak. Projekat izrađuje projektantska firma. Projektant je najčešće arhitekta, a može biti i projektant konstrukcija ili inženjer visokogradnje. Uslov je da projektant mora imati odgovarajuću aktivnu licencu (300, 301, 302 ili 310, 311 i  317,  za porodične kuće do 300 m2).

Projektant treba vaše zahteve i očekivanja da uskladi sa važećim propisima i planovima za područje gde se vaš plac nalazi. Sve informacije o propisima, ograničenjima i uslovima za gradnju projektant može naći u Informaciji o lokaciji (korak 1).

Idejno rešenje se uz ostalu dokumentaciju elektronski predaje preko eUprave, da bi se dobili Lokacijski uslovi (korak 3).

Prvo izvadite lokacijske uslove da biste znali šta smete da zidate; Foto: Gradnja.rs

3. Lokacijski uslovi

Lokacijski uslovi su zvanični dokument, tj. predstavljaju upravni akt koji daje zvanična pravila za gradnju. Može ga pribaviti bilo koje lice koje podnese zahtev, ne mora biti vlasnik parcele.

Lokacijski uslovi se dobijaju elektronski tako što se Idejno rešenje (IDR) zajedno sa dokazima o uplaćenim taksama (za neke parcele potrebna je i Kopija plana) predaje elektronski preko Centralno informacionog sistema (CIS). Ovaj postupak najčešće obavlja arhitekta za vas.

Dokument sadrži podatke iz idejnog rešenja u delu gde su pravila građenja, ali sadrži i dokumentaciju javnih komunalnih preduzeća. Naime, svako javno komunalno preduzeće izdaje svoje uslove za projektovanje i priključenje.

Nakon ovog dokumenta pristupa se izradi PGD-a (Projekta za dobijanje građevinske dozvole).

4. Projekat za dobijanje građevinske dozvole (PDG)

Projekat za dobijanje građevinske dozvole isto izrađuje projektantska firma na osnovu idejnog rešenja (korak 2) koje se sada mora usaglasiti sa uslovima koje ste dobili u dokumentu Lokacijski uslovi (korak 3). U ovom projektu se definiše objekat u celosti.

To znači da se definiše konstrukcija, materijali, mesto priključaka na struju, priključak na vodovod i kanalizaciju … On se predaje elektonski uz dodatnu dokumentaciju i plaćene takse kako bi se dobila Građevinska dozvola (korak 5).

Projekat za dobijanje građevinske dozvole izrađuje projektantska firma na osnovu idejnog rešenja

5. Građevinska dozvola

Građevinska dozvola se izdaje od strane nadležnog organa lokalne samouprave. Na ovaj dokument najčešće se čeka 5 dana.

Građevinska dozvola prestaje da važi ako se ne krene sa građenjem objekta u roku od tri godine od dana pravosnažnosti Rešenja kojim je izdata Građevinska dozvola. Ukoliko sebi rešavate stambeno pitanje ova dozvola može da se produžava.

Ovde je bitno da znate da kada dobijete Građevinsku dozvolu, da obavezno proverite da li su dobro upisani svi vaši podaci.  Kada je Građevinska dozvola u vašim rukama, predlažemo da se častite i na par dana se odmorite od papirologije.

6. Prijava radova

Prijava radova se vrši kod organa koji je izdao građevinsku dozvolu. U prijavi radova navodi se datum početka i rok završetka građenja. Rok za završetak građenja počinje da teče od dana podnošenja prijave.

CEOP procedura

Od placa do početka gradnje porodične kuće svi zahtevi (za Informaciju o lokaciji, Lokacijske uslove i Građevinsku dozvolu) kao i prijava radova vrše se preko CIS-a. CIS je skraćenica za Centralni informacioni sistem. Zahtev podnosite na ovom  sajtu.

Svoj zahtev možete uvek da pratite preko CEOP-a (Centralna evidencija objedinjene procedure) na ovoj strani.

Srećno na CEOP-u. Trebaće vam… Foto: screenshot

Da mirno spavate

Kao što je u početku teksta istaknuto, navedena procedura od 6 koraka važi za porodični objekat „A kategorije“, što znači do 400m2 i spratnosti Po+P+1+Pk (podrum, prizemlje, sprat i potkrovlje).

Kada se krene sa papirologijom, onda idite korak po korak, nemojte da preskačete korake ako želite legalno da gradite i da mirno spavate. Uvek je jeftinije da rasčistite papire i da uradite projekat sa kojim ste u potpunosti zadovoljni, a ne da ispravljate na licu mesta i tako duplo plaćate i gubite više vremena.

Iako je za sve objekte „A kategorije“ procedura slična, postoje pojedinačni elementi i situacije koje su ipak različite. Ukoliko imate još nedoumica u vezi građevinskih procedura i neophodne dokumentacije, vaše pitanje možete ostaviti u komentaru.

Izabrali smo za vas...

Srodni tekstovi

PRIJAVI SE NA NEWSLETTER

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

1 komentar

  1. Jelena

    Ja sam još uvek daleko od toga. U fazi sam – čekam da mi ‘solis’ nađe nešto odgovarajuće, pa da onda razmišljam šta ću dalje. Htela bih neku vikendicu, mada nemam mnogo para, pa razmišljam možda o nekoj montažnoj kućici. Videćemo. Ali, dobro je da sam ovaj tekst videla na vreme. Hvala vam 🙂

Ostavite odgovor

Obavezna polja *