Deca projektovala mikro kuću i grad sa 30% zelenila: Završena Letnja škola arhitekture 2025
Mali polaznici učili su o urbanizmu, projektovanju, konstrukcijama i materijalima, a završnica je obeležena izgradnjom paviljona u Muzeju nauke i tehnike.
Pet dana intenzivnih radionica i pet različitih pogleda na arhitekturu obeležili su ovogodišnju Letnju školu za decu, koja je protekle nedelje održana u Beogradu. Kao i ranijih godina, mali polaznici imali su priliku da se upoznaju sa osnovama urbanizma, projektovanja, konstrukcija, unutrašnje arhitekture i izvođenja – kroz dinamičan program koji se iz dana u dan nadovezivao.
Učenje kroz praksu
Radionice su bile osmišljene tako da deca kroz praktične zadatke neposredno sagledaju principe arhitekture. Jedan od upečatljivijih eksperimenata bila je izrada konstrukcija od kartonskih nabora: od samo 2 mm debelog kartona nastao je oblik dovoljno krut da u njemu može da se sakrije odrasla osoba.
„Deca su najbolje reagovala kada su shvatila da konstrukcija od tankog kartona može da izdrži težinu i pruži zaklon odraslom čoveku. Upravo u tim trenucima shvate koliko je arhitektura moćna i koliko toga mogu sami da stvore,“ kaže Sara Pazezanović, osnivač Kiparhove letnje škole arhitekture.
Srodni članci na portalu Gradnja:

„Deca su najbolje reagovala kada su shvatila da konstrukcija od tankog kartona može da izdrži težinu i pruži zaklon odraslom čoveku.“ – Sara Pazezanović
Unutrašnja arhitektura ove godine prvi put je obrađena kroz materijale i teksture. Deca su izradila mood board i material board, koristeći betonske i drvene uzorke, keramičke pločice, ali i univer koje je ustupila kompanija Pinoles. Finalni radovi su uramljeni, pa su polaznici mogli da osete proces blizak profesionalnoj praksi arhitekata.

Mikro kuća i slojeviti grad
Polaznici su projektovali mikro kuću od 30 kvadrata, učeći da je funkcionalnost prostora usko povezana sa potrebama korisnika. Pitanje kako smestiti sve sadržaje u malu površinu postalo je prilika da se razmišlja o multifunkcionalnosti i kreativnim rešenjima.
Urbanizam je bio poseban akcenat škole kroz radionicu “Layering the city”. Deca su analizirala grad kao niz slojeva – zone, saobraćajnice, objekte, zelenilo – a zatim ih međusobno preklapala. Rezultat su gradske celine sa 30% zelenih površina i velikim brojem biciklističkih i pešačkih staza, što je u kontrastu sa realnošću u kojoj većina njih živi.
Gradovi koje su deca osmislila imali su čak 30% zelenih površina i veliki broj pešačkih i biciklističkih staza – sliku grada kakav bi i sami želeli da žive.

Finale u Muzeju nauke i tehnike
Završni čin škole bila je izgradnja izložbenog paviljona u Muzeju nauke i tehnike, sastavljenog od više od 500 metara kartonskih hilzni. Paviljon je bio podeljen u šest segmenata koji su potom sklopljeni u celinu sa fluidnim oblicima, omogućivši prostor i za druženje i za izložbu svih radova nastalih tokom petodnevnog programa. Sam proces gradnje trajao je nešto više od šest sati, a odmah nakon toga otvorena je izložba.
U samo šest sati deca su zajedno izgradili paviljon od 500 metara kartonskih hilzni i pretvorili ga u izložbeni prostor.

Arhitektura kao edukativan alat za decu
Ovogodišnja Letnja škola još jednom je pokazala kako arhitektura može da bude inspirativan i edukativan alat za decu – od prvih nabora kartona do razmišljanja o gradovima budućnosti.
