Rad Jovana Radojevića koji je osvojio jednakovrednu nagradu
Izdvojeno, Konkursi

Nagrađena rešenja za Dom kulture u Bečmenu

Stanovnici Bečmena u centru svog naselja imaju betonsku olupinu. Povod za raspisivanje studentskog konkursa upravo je bila činjenica da se u samom centru Bečmena nalazi nedovršen Dom kulture koji narušava sliku, reputaciju i higijenu ovog naselja.

U par navrata, najavljivano je da će se upravo u Bečmenu graditi veliki golf teren sa 18 rupa, a nedovršeni objekat kulture ne uklapa se u tu grandioznu viziju napretka ovog malog vojvođanskog naselja. Spram toga, cilj konkursa bio je da se dobiju kreativne programsko-prostorne vizije rekonstrukcije započetog doma kulture, te da se postojeća konstrukcija privede novoj nameni i prilagodi razvojnim mogućnostima beogradske Opštine Surčin. Po svom obimu i sadržini, konkurs je bio anketni, sa elementima idejnog rešenja.

Konkurs je bio otvoren za sve studente državnih i privatnih fakulteta u zemlji, ali na konkursu je pristiglo svega 12 radova i to uz produžavanje prvobitno postavljenog roka. Nagradni fond iznosio je svega 175.000 dinara, a žiri konkursa nije uspeo da uspostavi konsenzus i isprati strukturu nagrada iz raspisa, pa je dodelio tri jednakovredne nagrade i tri jednakovredna otkupa. Umesto ozbiljnije medijske prezentacije, po izboru sprovodioca konkursa, web-izložba pristiglih i nagrađenih radova svedena je na postavljanje fajlova u „zip“ formatu na zvaničnom sajtu udruženja.

Žiri konkursa nije uspeo da uspostavi konsenzus i isprati strukturu nagrada iz raspisa, pa je dodelio tri jednakovredne nagrade i tri jednakovredna otkupa.

Nagrađeni radovi variraju u širokom spektru od tradicijom inspirisanih motiva, preko kritičkog regionalizma, do klasično modernih rešenja. U daljem delu teksta predstavljamo vam tri jednakovredne nagrade, a sve učesnike konkursa pozivamo da letnji raspust iskoriste kreativno i uzmu učešće na Konkursu za Trg umetnosti u Somboru.

Aleksandar Majstorović – jednakovredna nagrada

Namera ovog projekta zasniva se na koncepciji kritičkog regionalizma, odnosno ideji uklapanja i prilagođavanja nasleđene strukture u kontekst šireg arhitektonskog nasleđa Srema, a sve kroz apstrahovanje i savremenu interpretaciju tradicionalnih oblikovnih motiva.

Shodno uslovima i preporukama konkursnog zadatka, u nasleđenu betonsku konstrukciju useljava se objekat atrijumskog tipa. Simbolički i upotrebno, atrijum se postavlja kao težište lokalne zajednice i projektantska odrednica novog kulturnog identiteta Bečmena. U oblikovanju, rešenje teži spektakularnim, dinamičnim i asimetričnim linijama, a sve u nameri simboličkog podcrtavanja društvenog prosperiteta kroz arhitekturu objekta društvenog standarda.

Rad Aleksandara Majstorovića

Katarina Nikolić i Miloš Temerinski – jednakovredna nagrada

Namera ovog projekta jeste maksimalna racionalizacija postojećih prostornih kapaciteta i zadovoljavanje prostorno-programskih zahteva opštinske administracije, komercijalno-zabavnih delatnosti, ali i potreba kulturno-umetničkog društva kao takvog.

Održavanje „duha mesta, očuvanje tradicionalnih vrednosti i jačanje pripadnosti lokalne zajednice nadograđuju se progresivnim nastojanjima, a kroz savremenu ali uravnoteženu arhitektonsku intervenciju.

Strukturalna podeljenost Doma kulture očitava se neposredno kroz kompoziciju osnovnih volumena, smene krovnih terasa i zatvorenog prostora, te različitog tretmana fasadnih površina. Uloga centra sagledava se i izvan prostornih gabarita zgrade kao takve, pa se čitava parcela oprema površinama i aktivnostima koje podstiču zajedništvo, druženje i susret.

Rad Katarine Nikolić i Miloša Temerinskog

 

Jovan Radojević – jednakovredna nagrada

Namera ovog projekta jeste da se od kakofonije nasleđene konstrukcije formira uređeno i smisleno životno okruženje, bazirano na vrednostima srednjovekovne modernističke tradicije. Zadovoljenju programskih zahteva teži se kroz usitnjenu i raznoliku programsku strukturu, vešto raščlanjenu u okvirima jednoobraznog volumena slobodnostojećeg objekta.

Rešenje ne koketira sa romantičnom slikom vernakularne arhitekture, već se koristi univerzalnim jezikom internacionalnog modernizma – kako po pitanju osnovne geometrije i raspodele prozorskih otvora, tako i po svođenju materijalizacije na igru i ritam osnovnih izražajnih sredstava. Jedini iskorak u artikulaciji celine prostora čini ugaono postavljeni ugostiteljski sadržaj, duple spratne visine i naglašenih staklenih portala, koji kao takav funkcioniše nezavisno od Doma kao programske celine.

Rad Jovana Radojevića
Rad Jovana Radojevića koji je osvojio jednakovrednu nagradu
Rad Jovana Radojevića koji je osvojio jednakovrednu nagradu

 

Vizije iznad realnih mogućnosti sredine

Iako su nadolazeće arhitekte prikazale ozbiljnu projektantsku zrelost, sposobnost složenog prostorno-programskog modelovanja, te izvrsnost u vizuelnoj prezentaciji svojih projekata, predložena rešenja daleko prevazilaze realne mogućnosti skladne, ali male lokalne zajednice. Radovima nedostaje prava mera integracije tehnoloških, finansijskih i akterskih podnormiranosti sredine kao polazišta u promišljanju i projektovanju u granicama raspoloživih budžeta.

Bez obzira na to, Konkurs za Dom kulture u Bečmenu pokazao je da se predstavnici lokalnih samouprava i te kako mogu osloniti na znanja, sposobnosti i veštine mladih arhitekata u procesima prevazilaženja ili otklanjanja prostorno-programskih problema, te se nadamo da će ovakvih raspisa u budućnosti biti jedino više.

Kad ste već ovde…

Srodni tekstovi

PRIJAVI SE NA NEWSLETTER

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Ostavite odgovor

Obavezna polja *