Gradnja novog mosta na Savi trebalo bi da počne 2020. godine po idejnom projektu Saobraćajnog instituta CIP.

Izvesno je da će pre gradnje novog Stari savski most biti izmešten, a o dve varijante, odnosno dve buduće lokacije za izmeštanje izjasniće se Beograđani.

– Konkurs je bio 2017. i mi smo tada dobili nagradu. Posle konkursa je urađena sledeća faza projekta, a to je idejni projekat, koji je prema ugovoru 30. juna 2019. predat Republičkoj revizionoj komisiji. Kada Komisija odobri idejni projekat kreće se u izradu glavnog projekta, odnosno projekta za građevinsku dozvolu i izvođenje radova. Plan je da izvođač bude izabran krajem ove godine, odnosno da početkom sledeće izradi projekat i počne gradnju – rekao je za eKapiju Dejan Srejić, vodeći projektant u CIP-u i jedan od autora idejnog rešenja novog mosta na Savi.

Glavni doprinos estetici donelo je uvođenje asimetrije, odnosno usvajanje lukova različite visine.

Sagledavajući novoprojektovani most sa aspekta postojećih beogradskih mostova koji se nalaze u blizini, kako se navodi u obrazloženju projekta, mogu se uočiti elementi konstrukcije koji se mogu vizuelno povezati sa ostalim mostovima preko Save.

– Imajući ovo u vidu, može se zaključiti da će se novoprojektovani most dobro uklopiti u „lepezu“ postojećih mostova. Međutim, osim delova konstrukcije oblikovanih tako da most povezuju sa postojećim beogradskim mostovima, novoprojektovani most poseduje i jedinstvenu estetiku. Glavni doprinos estetici donelo je uvođenje asimetrije, odnosno usvajanje lukova različite visine. Denivelisanjem lukova u temenu za 6 metara, odnosno uvođenjem asimetrije, mostu je dat lični pečat i različitost koja ga izdvaja od ostalih standardnih rešenja – navodi se u idejnom projektu.

Funkcija – vođenje saobraćaja

Saobraćajni profil mosta predviđa dve kolovozne trake širine po 6,5 m, dvokolosečni tramvajski-metro koridor u sredini profila, minimalne širine 8 m i obostrane trotoare od po 3,3 m koji uključuju jednosmerne biciklističke staze. Po obodu pešačko-biciklističkih staza formirani su kaskadni ispusti – terase vidikovci, koje pešacima i biciklastima pružaju odmorišta sa pogledom na reku i grad, navodi se u idejnom projektu.

Konstrukcija

Lukovi: Statički sistem novog mosta je dvostruki čelični luk sa zategom, pri čemu se zatega pruža kontinualno celom dužinom mosta sa konstatnom statičkom visinom. Ukupna dužina mosta je L=420,0 m, sa rasponima L=54,0+73,0+166,0+73,0+54,0=420,0 m. Ukupna širina mosta je B=37,2 m (Na mestima vidikovaca za pešake B=42,5 m). Glavni raspon konstukcije preko zahtevanog plovnog profila od 150 m, formiran je sa dva čelična luka raspona L=166,0 m.

Vešaljke: Na mostu postoje 24 vešaljke, 12 na svakom luku.

Fundiranje: Stubovi mosta su fundiran na šipovima prečnika 1500 mm različite dužine i različite brojnosti.

Javni uvid u toku

Podsetimo, Ministarstvo zaštite životne sredine obavestilo je da je 26. jula počeo javni uvid u zahtev za odlučivanje o potrebi procene uticaja na životnu sredinu projekta izgradnje novog na mestu starog Savskog mosta u Beogradu.

Kad ste već ovde…