Stockholm Loop je novi projekat kojim bi trebalo da se reši pitanje stambene krize u ovom gradu, ali i da se stanovnicima pruži kvalitetan prateći sadržaj.

Malo je poznato da je nedostatak stambenih jedinica u Švedskoj predstavlja ozbiljan problem koji tamošnja Vlada planira da ispravi u narednih deset godina izgradnjom oko 700.000 stanova i kuća.

Glavni projekat koji rešava ovo pitanje zove se Stokholmska petlja i obuhvata izgradnju 120.000 novih stambenih jedinica na dvanaest nedovoljno iskorišćenih lokacija na periferiji ovog grada. Projekat potpisuje eksperimentalni studio Belatchew Lab koji ga je bazirao na principima urbanističkog planiranja tranzitno orijentisanog razvoja* kojim se stambeni, poslovni i slobodni prostor planira na pešačkoj udaljenosti od javnog prevoza.

Višenamenska saobraćajna stanica u opštini Bergshamra sa zidom za penjanje. Unutar zgrade nalaze se kancelarijski prostori, zone za zabavu i edukaciju i hale za distribuciju robe kupljene preko interneta.

Kuće-mostovi osmišljene su tako da premošćuju fizičke barijere kao što su autoputevi, železnice i vodu.

Ovo znači da će se Stokholmska petlja nadovezati na već postojeću saobraćajnu i stambenu infrastrukturu, a da će se sa razvojem kretati od metro stanica na obodima grada. Kako vidimo na priloženim slikama, svaka od stanica će dobiti novu multipraktičnu namenu i biće joj priključeni tereni i staze za razne sportove.

Budući da na ovim lokacijama već postoji delimično razvijena infrastruktura i da su sve povezane metroom, izvođači neće morati da rade ispočetka, već da nadograde postojeći sistem. No, ovaj pristup sa sobom donosi i posebne izazove kao što su premošćavanje već postojećih saobraćajnica i kanala.

Plan javnog velodroma uz stambenu zgradu u stokholmskoj opštini Huddinge.

Tipologija objekata u Stokholmskoj petlji

Stokholmska petlja uvodi novu tipologiju gradnje za područja visoke gustine koja obuhvata objekte za rad, stanovanje, distribuciju, trgovinu i sport. Ovo podrazumeva kreiranje novih vrsta objekata poput poboljšanih tranzitnih stanica, transportnih centara i premostivih kuća.

Kuće-mostovi osmišljene su tako da premošćuju fizičke barijere kao što su autoputevi, železnice i vodu. U transportnim centrima vršiće se pretovar robe, kao i distribucija paketa naručenih preko interneta uz pomoć bespilotnih letelica.

Velika višenamenska stanica u Gubbängenu sa stazama za trčanje

Sport od ključne važnosti za blagostanje stanovnika

Stokholmska petlja razlikovaće se od ostalih kvartova u ovom gradu po velikom izboru sportskih aktivnosti. Štaviše, u Petlji će se uspostaviti resursi za različite vrste sportova, a u planu je i organizacija velikog godišnjeg sportskog događaja. U pitanju je velika sportska trka od centra Stokholma do Petlje u kojoj će se učesnici takmičiti u vožnji bicikla, trčanju, i plivanju.

Enterijer stanice u Gubbängenu
Staza za trčanje umesto terase na glavnoj zgradi stanice

Čekanje na zeleno svetlo

Ambiciozni plan Stokholmske petlje trenutno je u fazi idejnog projekta koji će biti iznet kao predlog za rešavanje problema nedostatka stambenih jedinica u Švedskoj. Ukoliko se usvoji, biće to veliki proboj u urbanizmu ne samo za švedsku prestonicu već i za ceo svet.

*U stranoj literaturi, tranzitno orijentisani razvoj se pominje pod skraćenicom TOD (Transit-Oriented development); vizualizacije: Belatchew Lab

Kad ste već ovde…