Prepoznatljivi taksiji u Barsloni crno-žute boje; Foto: Jordi Espel
Fakta iz ad akta

Jesu li taksi vozila u Barseloni crno-žute boje zbog slavnog arhitekte?

Da su taksiji u katalonskom gradu ove kombinacije boja zbog žalosti za Gaudijem ili je u pitanju nešto što je lukrativnije prirode?

“Prema katalonskim simbolima, crna je boja žalosti, a žuta boja srama. Kao i sve u Barseloni, i ovo je sećanje na Gaudija” – to je status koji kruži ovih dana na Fejsbuku. I zaista Antoni Gaudi poginuo je baš u tom gradu u kojem je kao najpoznatiji arhiketa i sam radio na izgradnji nekih od najprepoznatljivijih simbola Barselone poput Sagrade Familije.

Dana 7. juna 1926. godine, Antonija Gaudija je pregazio tramvaj. Kada je ostario nije mnogo vodio računa o sebi, izgledao je prilično nemarno, tako da ga u trenutku nesreće niko nije prepoznao. Zbog zapuštenog izgleda i praznih džepova taksisti su odbili da ga voze u bolnicu bojeći se da neće moći da im plati vožnju. Niko nije prepoznao poznatog barselonskog arhitektu, dok ga prijatelji nisu pronašli u bolnici za siromašne sledećeg dana. Kada su hteli da ga premeste u bolju bolnicu on je to odbio. Umro je dva dana kasnije, ožaljen od cele Barselone. Iz tog razloga su tramvaji bili povučeni sa ulica Barselone…

Grad je navodno naredio svim taksistima da zauvek nose boju žalosti za velikim Gaudijem jer ga nisu prevezli do bolnice kada ga je zgazio tramvaj.

Uz dozvolu Pape i državnih vlasti, sahranjen je u porti crkve Sagrada Familia, kojoj je posvetio poslednje 43 godine svog života. A onda je gradsko veće u Barseloni navodno naredilo svim taksistima grada da odsad i zauvek nose boju žalosti za velikim Gaudijem i boju srama ljudske bezobzirnosti.

Lepa legenda, zar ne? Šteta što baš nije skroz tačna… Kao i uvek, priča ima neke veze s novcem.

Taksi vozila ispred Gaudijeve Sagrade Familie; Foto: Anastasiia Tarasova on Unsplash

Nelegalni taksisti i farbanje cena

Naime, 1924. gradski oci doneli su odluku da sva taksi vozila u Barselonu moraju ispod prozora imati liniju koja omogućava lakšu identifikaciju. Linije su mogle biti crvene, bele, plave ili žute boje u zavisnosti od cene usluga. Kada je zbog održavanja izložbe EXPO u Barseloni 1929. godine drastično uvećan broj taksi vozila sa 250 na 4.000, pojavili su se brojni nelegalni taksiti a mnogi su nepravedno podigli cene farbajući vozila u boje koje su im odgovarale. Zato je gradsko veće donelo odluku da je crno-žuta kombinacija zvanična boja taksi vozila u Barseloni.

Kad ste već ovde…

Srodni tekstovi

PRIJAVI SE NA NEWSLETTER

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Ostavite odgovor

Obavezna polja *