Kako je proCVETAo zajednički prostor oko nove zgrade u Užicu
Formiranjem terase ka reci i platoom ka gradu, zgrada zvana CVETA vraća javni prostor Užicu što predstavlja najveće dostignuće projekta u odnosu na savremene trendove stanogradnje.
Na prostoru gde je nekada bila smeštena fabrika “Cveta Dabić” u Užicu, nikla je nova stambena zgrada koja, prema zamisli svojih autora iz beogradskog studija MADA, podiže standard stanogradnje u zapadnoj Srbiji.
Iako se na prvi pogled može učiniti da se radi o još jednom tipičnom stambeno-poslovnom kompleksu, objekat CVETA je nešto sasvim drugačije. On donosi niz inovacija, od urbanističkog pristupa i oblikovanja volumena, pa sve do korišćenja lokalnih materijala.
Kako je tekao ovaj petogodišnji put projektovanja i gradnje i šta ga izdvaja od drugih sličnih projekata, saznajemo iz razgovora sa timom arhitekata koji su radili na razvoju zgrade.
Srodni članci na portalu Gradnja:

Od pripreme do nadzora
Arhitekte iz studija MADA bile su angažovane na svim fazama realizacije: od prvih pripremnih koraka do poslednjih detalja, a sve to tokom izazovnog perioda koji je obeležio i početak pandemije.
„Učestvovali smo u svim pripremnim i projektantskim fazama, uključujući nadzor na gradilištu i kreativnu direkciju prilikom razrade detalja i odabira tehničkih rešenja“, objašnjavaju arhitekte, ističući da je zahvaljujući takvom pristupu ostvaren kontinuitet u estetskim i funkcionalnim standardima objekta.
Upravo taj kontinuitet bio je presudan u trenutku kada je trebalo „povezati“ različite stručne timove – od izvođača i dobavljača materijala do državnih i gradskih institucija. Višegodišnje trajanje projekta otvorilo je prostor za promene u tržišnoj ponudi, ali i u standardima stanogradnje, pa je bilo neophodno konstantno prilagođavanje.
„Neretko se dešavalo da se pivotira u hodu, a svaku promenu je nužno pratio i dugačak niz saradnika“, kažu iz beogradskog studija, dodajući da je i sam “pejzaž” lokacije u međuvremenu doživeo transformacije kroz izgradnju novih ulica i obližnjih objekata.

Od investitora nije bilo zahteva u pogledu maksimalizacije kapaciteta, već je fokus ostao na kvalitetu stanovanja
Kako se menjalo gradsko okruženje, tako su se menjali i zahtevi budućih korisnika stambenog prostora. Ipak, osnova klijentove vizije ostala je nepromenjena:
„Zadatak je bio da objekat podigne nivo stambene gradnje u ovom delu zemlje. Ono što je vrlo specifično i na čemu smo jako zahvalni jeste da nije bilo zahteva u pogledu maksimalizacije kapaciteta, već je fokus ostao na kvalitetu stanovanja“, kažu arhitekte iz biroa MADA.
Dodaju da ih je to smestilo u jedinstvenu situaciju, kojoj smo pristupili čestom upotrebom lokalnih materijala i tehnika, jednostavnom dispozicijom objekta i minimalnom artikulacijom tla.

Monolit je postavljen na najdužoj ivice parcele, pružajući se duž svih 90 metara fronta.
Glavni adut objekta CVETA svakako je njegova lokacija u samom centru Užica, nadomak reke Đetinje, ali i neposredno u kontaktu sa gradskim sadržajima. Projektanti ističu važnost širokog platoa koji funkcioniše kao svojevrsni park i trg, otvoren za javnost.
„Putem njega, objekat prostorno komunicira sa centralnim jezgrom Užica koje se nalazi u neposrednoj blizini“, navode arhitekte. Zgrada, postavljena u središte bloka oivičenog ulicama, poseduje četiri ravnopravne fasade, od kojih svaka uspostavlja drugačiji dijalog sa okolinom.
“Ovakav “ostrvski” karakter parcele nam je omogućio da objekat pozicioniramo slobodno – monolit je postavljen na najdužoj ivice parcele, pružajući se duž svih 90 metara fronta.” – kažu iz biroa. Zahaljujući tome, svi stanovi, bilo da su orijentisani ka reci ili ka velikom parku, dobijaju isti nivo kvaliteta svetlosti i pogleda.

Dva lica zgrade
Zgrada reflektuje dvostruki kontekst lokacije. Severna fasada, ka gradu, izvedena je kao ventilisana obloga od terakote koja evocira duh fabrike „Cveta Dabić“ i poseban gradski karakter.
„Severna fasada, zajedno sa pripadajućim trgom, oslikava gradski duh centralne lokacije“, naglašavaju iz studija MADA. Terase sa te strane su blago izvučene i naglašavaju urbani identitet, omogućavajući dodatni prostor za boravak stanara.
Sa južne strane, ka reci, fasada je u beloj boji, sa kamenim špaletnama i prostranom terasom koja asocira na palubu broda. Dok severna strana živi u ritmu ulice, južna fasada stvara mirniji, „prirodni“ ambijent.
Zahvaljujući slobodnostojećem i kompaktnom karakteru objekta, dubina traktova je mogla biti smanjena, naročito na severu, čime je obezbeđeno više prirodnog svetla u unutrašnjim prostorijama.
Plavi tok i krov na dve vode
Objekat karakteriše dominantan niz armirano-betonskih jezgara vizuelno blizak hotelu “Zlatibor”, kao i strog ritam nosećih stubova koji struktuira prizemlje objekta.
„Čitava kolonada je obložena lokalnim kamenom ‘plavi tok’ i sačinjava stamenu potporu sa prodorima koji uspostavljaju vezu između grada i plaže“, kažu arhitekte, dodajući da je isti kamen korišćen i na postamentu zgrade, kao i na pojedinim špaletnama na južnoj fasadi. Obrada ovog kamena u različitim etapama obloge evocira i fasadu užičkog Narodnog pozorišta, uspostavljajući simboličnu, ali i vizuelnu vezu sa lokalnom graditeljskom tradicijom.
Dominantna je i armirano-betonska konstrukcija, što se posebno vidi u nizu stubova koji podupiru zgradu i na taj način uokviruju prizemlje, kreirajući prelazni prostor između spoljašnjeg i unutrašnjeg sveta.
Autori ističu da su se odlučili za krov na dve vode kako bi se lakše izborili sa obilnim snežnim padavinama karakterističnim za region. Upravo taj krov omogućio je i formiranje atraktivnih dupleks stanova na najvišem nivou zgrade.

Otvorenost klijenta za predloge i kvalitet je ostala konstanta, što je omogućilo da se zadrži „duh“ projekta do kraja.
Jedan od najvećih arhitektonskih izazova bilo je odsustvo „zadnje“ fasade, što znači da su sve četiri strane jednako vidljive i zahtevaju jednak tretman.
„Bilo je neophodno posvetiti dodatnu pažnju kontroli infrastrukturnih elemenata, jer nije bilo skrivene, tehničke fasade“, pojašnjavaju iz studija MADA.
Pored toga, kontinuirane izmene na tržištu i promena potreba klijenta zahtevale su usklađivanje projektnog tima tokom čitavog procesa, koji je trajao skoro pet godina. Ipak, u svemu tome, otvorenost klijenta za predloge i kvalitet je ostala konstanta, što je omogućilo da se zadrži „duh“ projekta do kraja.

Vraćanje javnog prostora Užicu
Konačni rezultat je objekat koji zauzima specifično mesto u urbanoj strukturi grada. Formiranjem terase ka reci i platoom ka gradu, ova zgrada vraća javni prostor Užicu što predstavlja najveće dostignuće projekta u odnosu na savremene trendove stanogradnje. Time ne samo da obogaćuje kvalitet i vizura grada, već i šalje poruku da su promišljena arhitektura i stambeni komfor mogući i u izazovnim uslovima tržišta stanogradnje.
Foto-galerija
Grafičke podloge
Faktografija
Stambeni objekat na prostoru bivše fabrike „Cveta Dabić“
Užice, Srbija
MPP Jedinstvo
MADA Architecture studio: Aleksandar Ristović, Nikola Andonov, Stefan Stojanović
Bojana Puzić
Geoexpert
2020-2022.
2024.
12.840m2
P+5+G
Miloš Martinović
sladunjavi recnik za opis jedne u nizu nakaznih zgradurina. uzice na vodi, to moze samo gradnja
Prevelik gabarit, bezlična arhitektura, blokiran pogled ka reci
Sve je sjajno sem gabarita i oblika, šteta za lokaciju takvu praviti pravougaonik kraj reke
Pozdrav. Sve je super još samo da živne malo. Da neostane prolaz za plažu. Mnogi je nekako mrtva,sterilna i još joj uživamo nisu dali nadimak.
Lepo, konacno nesto da valja u Uzicu!
Bilo bi dobro da napomenete i ko su bili izvođači na objektu…