Kako nastaje mural, koja je razliku u njegovoj primeni u eksterijeru i enterijeru, i zbog čega je vredniji od foto-tapeta? Pitali smo akademskog slikara Anitu Bunčić.

Mural je zidna slika, umetničko delo koje je urađeno na zidu, plafonu ili nekoj drugoj zidanoj površini. Za razliku od grafita, koji su ustvari stilizovani potpisi i simboli, mural ima sve odlike jedne kompletne slike. Međutim, kako mural stvarno nastaje i koje su njegove vizuelne karakteristike? Idemo redom!

Svaki potez umetnika nosi energetski zapis, godine iskustva i rada koji je apsolutno baziran na ljubavi, jer drugačije ne bi opstao.

 – kaže Anita Bunčić, akademski slikar.

Postupak nastanka murala

Nekada se ”al seco” mural (mural na suvoj površini) izvodio pigmentom s vezivom od jaja. U današnje vreme murali se najčešće slikaju akrilnim bojama, što je u suštini sintetičko vezivo na vodenoj bazi.

Za početak, zidnu površinu treba pripremiti tako što se prvo stavi akrilna prozirna podloga koja ima ulogu impregnacije zida, odnosno, priprema površinu za slikanje u vidu otklanjanja nečistoća.

Zatim se nanosi crtež – akrilnim fasadnim ili akrilnim bojama za slikanje.

Potom se izvodi slika podslikavanjem – prvi sloj, pa onda slede drugi, treći sloj u zavisnosti od zahtevnosti motiva, odnosno, potrebe za detaljima.

Na kraju, kada se slika dobro osuši, preko slikane površine nanosi se širokom četkom lak na akrilnoj bazi u jednom ili dva sloja. Taj lak štiti sliku, a daje joj i mogućnost perivosti. U principu, slika je vrlo postojana i zaštićena od vremenskih prilika.

Foto: Mike Wilson; Unsplash

Murali u eksterijeru

Mural se može napraviti u eksterijeru (najčešće na fasadama zgrada, ili u haustorima) i time on postaje deo ulične umetnosti, takozvanog, street arta.

Javni murali danas najćešce iznose razne stavove umetnika, na primer, sociopolitičke, a mogu imati i odlike nadrealnog, biti šaljivog karaktera, a često imaju i marketinšku funkciju. Ukoliko se dobro osmisle i uklope, murali postaju deo prostora i pejzaža. Dobri murali poznatih umetnika postaju i turističke atrakcije, kaže Anita za naš portal.

Murali Oz – Maja Živković i Anita Bunčić – vrtić Šumice

A u enterijeru?

Nije potrebno imati veliku kuću da biste imali mural – dovoljan je zid u dnevnom boravku ili dečijoj sobi u kojima mural stvara neki novi fantastični svet.

Murali danas često oplemenjuju vrtiće gde imaju dekorativnu ulogu unoseći radost kroz dečije motive i boje, a u isto vreme pozivaju na igru i pobuđuju maštu. Mogu imati i edukativnu ulogu ukoliko su dobro osmišljeni u saradnji s vaspitačima i pedagogom.

Selfijem ispred prepoznatljivog murala i tagovanjem, može se podići popularnost lokala.

 

Murali se mogu naći i u domovima zdravlja, bolnicama, domovima za stare u koje unose toplinu i osećaj lagodnosti. Često se mogu naći i u kafićima ili u diskotekama u kojima zaokružuju čitav koncept počev od naziva pa do dizajna samog prostora unoseći željenu atmosferu i ambijent.

Murali postaju mesta koja privlače pažnju ljudi, pogotovo u današnjoj ogromnoj zastupljenosti društvenih mreža i selfija gde se jednim klikom i tagovanjem, može podići popularnost lokala.

Murali Oz – Maja Živković i Anita Bunčić – vrtić Šumice

Zašto mural umesto digitalne štampe

Digitalni printovi, odnosno, foto-tapeti rađeni su tipski i to u određenim dimenzijama. Ono su deo masovne produkcije kao i svi industrijski proizvodi. Kada klijent traži specifičnu dimenziju koja odgovara njegovom prostoru, a pritom mu treba i poseban motiv, to nije izvodljivo foto-tapetama. Na štampanoj površini nema umetničke ekskluzivnosti. Zato je slikani mural daleko vredniji.

Ako želite da izrazite vašu individualnost, kreativnost, da se poigrate sa vašim prostorom kroz sliku koja bi vas radovala, unela atmosferu, lepotu i osećaj ljubavi u vaš dom, odlučite se za mural, kaže Anita Bunčić.

Kada ste već ovde, pročitajte i ovo: