Kupovina i ispijanje kafe u nečemu što nije tržni centar, odlazak na koncert u Savamalu ili ručak s poslovnim klijentom u kreativnom ambijentu, nema cenu – kaže Marko Stojanović u svom novom tekstu.

Svi smo već čuli za trgovačko-ugostiteljsku statistiku da se u Beogradu godišnje više zatvori nego što se otvori novih radnji, butika, kafića ili restorana. Uslovi za poslovanje veoma su nepovoljni. Poreski nameti, ali i neravnopravna konkurencija čine svoje, pa je postalo gotovo nemoguće održati se kao brend duže od pet godina. Navešćemo samo nekoliko primera karakterističnih mesta u Beogradu, koja su doživela sudbinu da zatvore vrata za svoje mušterije.

Ogoljeni zidovi od opeke, natur beton, puno drvo u nameštaju, čelične konstrukcije, vidljiva instalacija samo su neke od karakteristika ovih lokala. Ipak, nije sve u enterijeru…

 

Najpre bih naveo nekoliko osobina koje su zajedničke za sve ove prostore. Na prvom mestu tu je autorski dizajniran enterijer, koji je potpisao neko od značajnijih arhitekata/dizajnera iz Beograda. Svaki ima tu prepoznatljivu urbanu crtu, ali sa posebnim pečatom samog autora. Ogoljeni zidovi od opeke, natur beton, puno drvo u nameštaju, čelične konstrukcije, vidljiva instalacija samo su neke od karakteristika ovih enterijera. Na drugom mestu (može biti i na prvom) jeste usluga, to jest, ponuda proizvoda koje su imali ovi brendovi, a koja je prepoznatljiva i na višem nivou od drugih mesta. Na trećem mestu su ljudi, to jest, karakteristične osobe, koje svojim prisustvom doprinose kvalitetu samih prostora. Sva ova mesta su ispunila ove kriterijume, a opet su doživela gašenje.

Supermarket: Od butika, preko restorana do salona lepote

Tri karakteristična primera

Na prvom mestu je Supermarket Concept Store. Pokrenut je kao prvi jedinstveni prostor, u kojem se prožimaju restoran/kafe sa prodavnicom, salon lepote, spa, cvećara i još poneka delatnost. Tu je bio i posebni deo namenjen galeriji ili drugim performansima. Autor enterijera je tim reMiks, predvođen arhitektom Majom Lalić. Prostor je zamišljen kao multifunkcionalni, koji se neprestano transformiše i pruža posetiocu sve vrste usluge, zabave i šopinga. Najpre je promenio lokaciju, a zatim je ubrzo posle toga i zatvoren.

Mikser House: Jedinstveni prostor u Beogradu koji je zatvorio svoja vrata

Ista autorka u slično vreme pokreće umetničku manifestaciju Mikser, a 2012. godine otvara se i poseban objekat pod nazivom Mikser Haus koji je u svom enterijeru objedinio različite urbane aktivnosti tokom cele godine. Na prvom mestu su tu bili bar i prodavnica, a u večernjim satima, prostor je dobijao namenu sale za manje ili veće debate, predavanja, koncerte, modne revije, prodajne bazare i izložbe. Na velika vrata je uneo takozvani berlinski stil, to jest, nešto komercijalniju varijantu multifunkcionalnog objekta koji pre nešto manje od decenije počinju da postaju popularni među berlinskom hipsterskom populacijom. Ovaj ne samo enterijer, već način života, u većoj ili manjoj meri biva prihvaćen od šireg kruga urbane populacije Beograđana. Zatvoren je sredinom ove godine.

Dijagonala 2.0: Fuzija novog i starog

Restoran Dijagonala 2.0 otvoren je tokom 2012. godine u nekadašnjoj vili našeg poznatog vajara Đorđa Jovanovića. Na prvom mestu zanimljiva fuzija domaće tradicinalne kuhinje sa savremenim džejmioliverovskim receptima. Sve to skladno udrobljeno s veoma smelim iskorakom u dizajnu enterijera, za koji još uvek pouzdano nemam informaciju ko potpisuje. Da li je u pitanju neki arhitekta/dizajner ili je sam vlasnik bio veoma kreativan, u ovom slučaju nije toliko važno. Utisak koji dočarava konzumiranje nesvakidašnjih kombinacija ukusa i mirisa u potpunosti je postignut smelim kombinacijama retro-savremenog, industrijsko-rafiniranog i tamno-svetlog. Takođe je zatvoren polovinom ove godine.

Smena trendova

Šta je razlog gašenja ovih brendova, to jest, zatvaranja njihovih lokala? Postoji jedna stara izreka, po kojoj da bi u nečemu uspeo moraš biti prvi ili najbolji. Može se reći da su ova mesta po svojim primarnim osobinama bila sigurno prva, a po mnogo čemu i najbolja. Sinergija koja je stvorena simbiozom originalnog enterijera, dobre usluge/ponude i kvalitetnih mušterija očigledno nije bila dovoljna da se izbori s nadolazećim problemima. Na prvom mestu to je finansijska kriza, koja u manjem ili većem kontinuetu pogađa našu državu i društvo. Na drugom mestu je smena trendova, gde se urbana beogradska populacija zasitila hipsterskog šmeka. Savamala je prestala da bude gradska lokacija na kojoj se okuplja avangardna ekipa, koja je potisnuta u drugi deo grada, u prostor pod imenom Dorćol Platz.

Takođe, mnogi sugrađani imaju osećaj da je smenom jedne političke opcije iščezao i specifični urbani duh, a koji je naročito bio prisutan u ovim mestima. Možda ljudi previše lično doživljavaju političke promene, a možda su i delom zaista u pravu. Ovo uplitanje politike u aktivnosti nekog brenda koštao je egzistencije sam Mikser Haus jer je njegovo rukovodstvo počelo otvoreno da se konfrontira vladajućoj političkoj garnituri, organizujući javne debate na kojima su učestvovale osobe isključivo opozicione orijentacije. S druge strane, Supermarket nije više mogao da ubedi svoje mušterije da plaćaju njihovu robu ili usluge po astronomski visokim cenama, jer više nije bilo stvar prestiža kupovati i odlaziti u taj concept store. Dijagonala je doživela nešto što se može nazvati sagorevanje. Dostigli su svoj limit, a postalo je naporno voditi jedan restoran u koji dolazi šarena struktura gostiju. Od političara i biznismena, u pratnji starleta i poslovne pratnje preko intelektualaca do avantgardnih kreativaca. Ovo je sasvim normalno za mnoge renomirane svetske restorane, ali je pritisak raznih drugih faktora u ovom slučaju bio preveliki za samog vlasnika.

U potrazi za novim konceptom

Krivo mi je zbog sudbine ovih lokala, ponajviše što je Beograd ostao bez nekih posebnih lokacija, a poseta njima je nosila neopisivu čar. Kupovina i ispijanje kafe u nečemu što nije tržni centar, odlazak na koncert u Savamalu ili ručak s poslovnim klijentom u kreativnom ambijentu, nema cenu. Možda je jednostavno vreme da se pojave neka druga mesta, s nešto drugačijim konceptom/pristupom, koji bi uspešno odgovorili na nove sociološke izazove naše metropole. Dobar enterijer je odličan početak, ali ne i presudan faktor u kreiranju prepoznatljivog urbanog ambijenta.

Foto: via Supermarket, Mikser House, Dijagonala 2.0

Kada ste već ovde, pročitajte i ovo: