Infrastruktura će biti zamenjena na 6,5 kilometara ulica; Foto: Bojan Županec
Izdvojeno, Izvođenje

Almaški kraj: Transformacija uskih ulica u novu pešačku zonu Novog Sada

Kompletno nova infrastruktura, parking uređen po pravilima saobraćajne struke, novo zelenilo i umivanje fasada samo su deo ovog velikog projekta. 

U proleće 2023. godine u Novom Sadu su započeti radovi na urbanoj transformaciji Almaškog kraja, prostorne kulturno-istorijske celine smeštene u širem gradskog jezgru, a prema urbanističko-arhitektonskom projektu koji je izradila novosadska firma DBA.

Kako je Gradnja već pisala, celokupnim projektom koji vodi Zavod za zaštitu spomenika kulture Grada Novog Sada predviđena je ne samo obnova fasada preko 600 kuća, nego i potpuno nova infrastruktura u dvadesetak ulica dužine oko 6,5 kilometara sa kompletno novim toplovodom, kanalizacijom, strujom, optikom…

U želji da saznamo kako napreduju radovi, ovih dana smo posetili smo sa Đorđem Bajilom ulice oko Jovine gimnazije gde se može naslutiti kako će Almaški kraj izgledati jednom kada sve bude završeno.

Srodni članci na portalu Gradnja:

Opsežni radovi u Almaškom kraju; Foto: Bojan Županec

Projektom je predviđena potpuno nova infrastruktura u dvadesetak ulica dužine oko 6,5 kilometara.

Na početku šetnje Almaškim krajem, Bajilo ističe važnost samog naziva ovog velikog poduhvata – Projekat urbane transformacije, budući da u pitanju nije samo zaštita graditeljskog nasleđa već sveukupna transformacija sa ciljem unapređenja čitavog ovog kraja.

Do sada su, dodaje, sprovedene dve javne nabavke, a nakon trećeg tendera, za koji se ponude otvaraju upravo ovih dana, biće ugovorena kompletna zona od Gimnazije „Jovan Jovanović Zmaj“ do Trga Svilara, nakon čega bi, u dogledno vreme, trebalo da usledi i dalje širenje projekta ka Temerinskoj ulici.

Almaški kraj dobija nove obrise; Foto: Bojan Županec

Projekat rekonstrukcije Almaškog kolektora

Bajilo nam otkriva da na ovom projektu studio DBA obavlja posao projektanta i stručni nadzor, dok je na nedeljnom nivou u rad na uređenju Almaškog kraja, među „najužim ulicama u Novom Sadu“, uključeno preko trideset inženjera raznih struka.

„Jedna od najvažnijih infrastrukturnih tačaka u celom gradu, Almaški kolektor – za njega je završen projekat i dobijena Građevinska dozvola. On od 1960. nije temeljno rekonstruisan i predstavlja kapitalnu investiciju koju očekujemo u narednom periodu“, istakao je Bajilo i dodao:

„Kada Almaški kolektor bude krenuo da se radi, u tom momentu je ideja da se cela ulica kompletno rekonstruiše, kako bi se izbeglo ono što se decenijama dešavalo – da se jedna ista ulica nekoliko puta raskopava. Ovog puta dobiće finalno ruho, kao i ostali delovi Almaškog kraja, a pre svega deo oko Almaške crkve konačno će zasijati punim sjajem“.

Novosadski arhitekta nam otkriva i da su za snimanje „alarmantnog stanja“ Almaškog kolektora bili angažovani ronioci, kao i da će cena izvođenja njegove rekonstrukcije biti oko 4,5 miliona evra, dok vrednost svih radova u Almaškom kraju koji su do sada ugovoreni iznosi oko 10 miliona evra.

Menjaju se sve instalacija u zemlji, nakon čega se nanosi asfaltni sloj preko kog ide kamen; Foto: Bojan Županec

Dizajn šaht poklopaca će biti unikatan i posebno dizajniran od strane DBA za ovaj projekat.

Proces transformacije uključuje i kompletnu zamenu svih instalacija u zemlji, gde je uključeno desetak javnih i komunalnih preduzeća i ovo je, ističe Bajilo, prvi put u gradu da svi ovi učesnici nastupaju koordinirano i sa jedinstvenim tempom izvođenja radova. Postavlja se sloj asfalta kako bi se dobilo dugotrajno tehnički ispravno rešenje i nakon toga kamene kocke.

„Napominjem da u celom projektu Almaškog kraja nema ni jednog kvadrata behatona, kako se često pogrešno tvrdi, velikim delom i iz tehničkog neznanja. Koristimo italijanski Porfidi koji je jedna od najboljih vrsta kamena dostupnih u Evropi“, navodi osnivač studija DBA.

Što se tiče parternog uređenja, urbani mobilijar je iz Italije i Španije, rasveta iz Italije, dok je kompletnu opremu – šahtove, slivnike, zastore drveća – izradila firma ACO.

„Dizajn šaht poklopaca će biti unikatan i posebno dizajniran od strane DBA za ovaj projekat, a na njegov izgled saglasnost su dali i Grad Novi Sad kao i svi vlasnici instalacija“, navodi Bajilo.

Ulice će se fazno puštati u korišćenje kako bi se što pre normalizovali uslovi života; Foto: Bojan Županec

Problem sa parkiranjem

Ono što je važno napomenuti jeste da će Almaški kraj dobiti konačno i parking uređen po pravilima saobraćajne struke. Naravno, rezultat toga je da će biti manje parking mesta nego je bilo kada je svako parkirao gde je stigao. Ovaj problem bi trebalo da bude rešen izgradnjom javnih garaža po obodu, a prva od njih biće ona na Trgu republike kod Riblje pijace čija bi izgradnja trebalo uskoro da krene.

Takođe, stanari Almaškoj kraja imaće prirotitet u parkiranju, što će se rešavati sa JP „Parking servis“, dok će ulazak u pešačku zonu biti kontrolisan potapajućim stubićima.

Treba istaći i da se po prvi put u ovaj istorijski kvart uvodi zelenilo i to sa zalivnim sistemom. Stabla se sade u posebne sadne jame kako bi se sprečilo da njihovo korenje u budućnosti ugrozi gustu podzemnu infrastrukturu.

Italijanski kamen Porfidi za popločanje ulica; Foto: Bojan Županec

Kada će sve biti gotovo

Paralelno sa ovim radovima Zavod za zaštitu spomenika je kroz svoje posebne projekte i sa posebnim izvođačima pokrenuo projekat obnove objekata u okviru zone Almaškog kraja, i to pre svega obnove fasada, sanaciju vlage, sanacije i zamene krovova i slično.

Druga faza radova obuhvatiće centralni i severoistočni deo Almaškog kraja i čine je delovi ulica Save Vukovića, Svetosavske, Milana Rakića, Đorđa Rajkovića sa trgom ispred KS Svilara, kao i ulice Koste Hadžija mlađeg, Zemljane ćuprije, Lađarske i Marka Nešića. Preostali deo prostora će se realizovati u fazama koje će biti naknadno definisane.

Almašane, naravno, najviše zanima informacija kada će svi ovi radovi biti završeni. Đorđe Bajilo kaže za naš portal da izvođači jesu u rokovima, ali po dogovoru sa stanovnicima ovog kraja grada, ulice će se fazno puštati u korišćenje kako bi se što pre normalizovali uslovi života, a na to svakako utiče mnogo faktora.

Foto-galerija

Radovi kod Jovine gimanzije se privode kraju; Foto: Bojan Županec
Radovi kod Jovine gimanzije se privode kraju; Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Infrastruktura će biti zamenjena na 6,5 kilometara ulica; Foto: Bojan Županec
Infrastruktura će biti zamenjena na 6,5 kilometara ulica; Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Italijanski kamen Porfidi za popločanje ulica; Foto: Bojan Županec
Italijanski kamen Porfidi za popločanje ulica; Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Ulice će se fazno puštati u korišćenje kako bi se što pre normalizovali uslovi života; Foto: Bojan Županec
Ulice će se fazno puštati u korišćenje kako bi se što pre normalizovali uslovi života; Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Foto: Bojan Županec
Posebno dizajnirani šahtovi; Foto: Gradnja
Posebno dizajnirani šahtovi; Foto: Gradnja

Izabrali smo za vas...

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

3 komentara

  1. Roditelji dece iz vrtića Zlatne grede

    Za koga mi ovo obnavljamo i plaćamo kada već godinu dana ne možemo prići ni sa jedne strane bezbedno da dovedemo ili izvedemo svoju decu iz vrtića Zlatne grede? Sramota je koliko su radnici sa svojim privatnim vozilima zakrčili ulaz iz Dančićeve, i kontejner i sva masinerija mora bas tu da bude gde se deca igraju u dvorištu da udišu prašinu, o buci da ne pričam. Ulaz u vrtić iz ulice Zlatne grede je odavno zatvoren. Da li je iko prilikom planiranja ovih radova uzeo u obzir interes naših najmlađih sugrađana?

    1. Sonja

      Ja živim u toj ulici sta mislite kako je nama?!
      Kisa je sad pokazala svoje, sva voda ostaje u sredini ulice. Klupe su već druga tura jer se prva slomila, smeće svugde u broju 1 žive cigani, uličari. Nema noćnog osvetljenja. Užas. Parking nam uzeli, nova mesta nam niau dali. Nadam se da će sve propasti jer ovo je čist promasaj za setnju.

  2. Mile

    Kalrma je uradjena jako lose, tu ne mozes da guras dete u kolicima. Ne mozes proci skejtom, rolerima. Pesaka lomis zglobove.

Ostavite odgovor

Obavezna polja *