Demontaža mosta Boško Perošević je uveliko u toku; Fotografije: Igor Conić
Građevinarstvo, Izdvojeno

Demontaža privremenog mosta u Novom Sadu koji je potrajao 18 godina

Montažno-demontažni most Boško Perošević trebalo je da povezuje novosadske obale samo četiri godine, a njegov radni vek prolongirao se na skoro dve decenije.

Iako su prošle godine u potpunosti uspostavljeni svi vidovi saobraćaja preko novog drumsko-železničkog mosta u Novom Sadu, ipak se intenzivno izvode radovi na još jednom mostu. Zapravo, radi se o demontaži privremenog mosta Boško Perošević koji je neočekivano dugo služio svojoj nameni.

Spomenuti montažno-demontažni most MD-88, poznatiji kao Boško Perošević, otvoren je 30. maja 2000. godine, kao alternativa srušenom Žeželjevom mostu, a ime je dobio po predsedniku Izvršnog veća Autonomne Pokrajine Vojvodine. Reč je o rešetkastom čeličnom mostu koji je pozicioniran oko 75 metara uzvodno od bivšeg Žeželjevog mosta, što je imalo za cilj neometano uklanjanje njegovih betonskih ruševina.

Segmenti čelične konstrukcije MD-88 uklanjaju se pomoću barže koja je korišćena za lansiranje lukova novoizgrađenog mosta.

S obzirom na to da je ovo privremeno zdanje trebalo da povezuje novosadske obale samo četiri godine, groteskne ekonomsko-političke situacije dovele su do prevazilaženja vremenskog okvira, pa se njegov radni vek prolongirao na neverovatnih 18 godina. Njegovo dugogodišnje prisustvo neizbežno se inkorporisalo u svakodnevnicu mnogih Novosađana, počev od prvobitne funkcije da premosti Dunav pa sve do neverovatnih prizora zaustavljenih brodova u stubovima mosta, te su radovi na njegovom uklanjanju neočekivano dobro medijski ispraćeni.

Dinamika radova na demontaži

Ako imamo u vidu da je uklanjanje konstrukcije MD-88 deo ugovora o izgradnji novog drumsko-železničkog mosta, jasno je da je špansko-italijanski konzorcijum AZVI bio obavezan da ubrzo otpočne demontažne radove. Oni su najpre započeti na bačkoj obali 4. oktobra prošle godine, kada je uklonjen raspon broj 6, dužine 36 metara. Na taj način otpočeta je obnova Beogradskog keja koja je završena krajem 2018. godine.

Armirano-betonske glave će biti razbijane, dok će se čelični deo seći u nivou dna reke i nakon toga vaditi.

Pošto dinamika radova direktno zavisi od vremenskih uslova, vodostaja, brzine vetra i protoka vode, 1. mart kao prvobitni rok završetka radova je probijen. Međutim ovih dana je evidentno užurbano izvođenje opsežne akcije demontaže. Segmenti čelične konstrukcije MD-88 uklanjaju se pomoću barže koja je korišćena za lansiranje lukova novoizgrađenog mosta, a uklonjeni elementi biće odloženi na predviđenom prostoru Ranžirne stanice u Novom Sadu. Neminovna je i iduća aktivnost na uklanjanju 24 šipa prečnika po 1,5 metar, koji su raspoređeni u 4 noseća stuba u Dunavu. Armirano-betonske glave će biti razbijane, dok će se čelični deo seći u nivou dna reke i nakon toga vaditi. Preostali elementi ispod kote terena neće biti eliminisani.

Kraj jednog poglavlja

Očevici smo kraja dvodecenijskog poglavlja demontažnog privremenog mosta Boško Perošević koji će pružiti priliku za izgradnju novih mostova na novosadskim obalama. Ranije smo pisali o tome da je raspisan tender za gradnju novog mosta preko Dunava, a u planu su i drugi prelazi preko Kanala DTD.

Fotogalerija:

Demontaža mosta Boško Perošević je uveliko u toku; Fotografije: Igor Conić
Demontaža mosta Boško Perošević je uveliko u toku; Fotografije: Igor Conić

 

Kad ste već ovde…

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

2 komentara

  1. Miki

    „Segmenti čelične konstrukcije MD-88 uklanjaju se pomoću barže koja je korišćena za lansiranje lukova novoizgrađenog mosta.“ Ne uklanjaju se pomoću iste barže, čak nije ni slična. Uporedite fotografije ako ne verujete. Pozdrav

  2. ljubomir

    Most se odavno ne zove „Boško Perošević“ jer je to bilo degutantno. Poznat je bio jedino kao „privremeni“ most. Na sreću, pa nije potrajao koliko prethodni privremeni (stari Varadinski)

Ostavite odgovor

Obavezna polja *