Drvena vikendica u etno stilu na obroncima planine Goč
Vikendica Kamenica nam skreće pažnju na velike potencijale drveta – kako u pogledu konstrukcije, tako i u pogledu njegove estetike, primene u enterijeru i eksterijeru.
Iako je drvo jedan od najstarijih građevinskih materijala na svetu, njegova primena u gradnji porodičnih kuća, vila i vikendica u Srbiji nepravedno je zapostavljena. Suprotno tom trendu, ova kuća za odmor u podnožju planine Goč, u najvećoj meri sagrađena je upravo upotrebom ovog plemenitog, prirodnog i toplog građevinskog materijala.
Početni zadatak podrazumevao je izgradnju kuće za odmor u takozvanom etno stilu. Namera je bila da se nova intervencija skladno uklopi u tradicionalni planinski ambijent, te je izbor materijala i tehnika građena bio od presudnog značaja. „Moja ideja je bila da se u formi zadrži deo te tradicije, ali da se u obradi drveta ipak pristupi na malo drugačiji način. Tokom rada na projektu, uspeli smo da transformišemo taj etno momenat i da unesemo specifičan skandinavski vajb“ – ističe arhitekta Filip Rašković za naš portal.
Uspeli smo da transformišemo taj etno momenat i da unesemo specifičan skandinavski vajb.
Projektantski zadatak bio je da se sagradi kuća za odmor koja će biti manifestacija arhetipske planinske kuće sa dvovodnim krovom, ali da se oblikovanju, izboru materijala i tretmanu površina pristupi na nov, savremeni način. Rezultat zajedničkih zalaganja arhitekte i klijenta jeste objekat skladnih proporcija, nesvakidašnje lepote i dizajna.
U svakom smislu, strmi teren opredelio je programsku šemu vikendice smeštene na padini usmerene ka reci koja protiče kroz plac. U skladu sa tim, nametnula se podela sadržaja na dva nivoa.
Prvi je suterenski deo koji se koristi u toplijim mesecima, te je zbog pada terena jednim delom ukopan u zemlju. Drugi deo je boravišni, gde su arhitekta i klijent realizovali zamisao da se velikim prozorskim otvorima na prednjoj fasadi unutrašnjost poveže s prirodom i predelom.
Poskoci kao izazov u gradnji
Kako je objekat u potpunosti okružen zelenilom, ograničenja u pogledu razvoja i orijentacije objekta nije bilo. S tim u vezi, arhitekta i klijent su se opredelili za kuću u etno stilu, koja prati nasleđe vernakularne arhitekture Centralne Srbije, ali ima i dozu internacionalnih uticaja.
No, izgradnja objekta na nepristupačnom planinskom terenu nije bio bez izazova. „Zanimljivost je da je najveći izazov za majstore bio da se sačuvaju od velikog broja otrovnih poskoka na čiju teritoriju smo se uselili. Na projektu sam sarađivao sa odličnom ekipom građevinaca, tako da je izgradnja bila dosta efikasna“ – priseća se Filip.
Drvo, drvo i ponovo drvo
„Nosioci cele konstrukcije su tri drvene lamelirane grede“ – naglašava arhitekta Rašković. Glavna greda se oslanja na lamelirane drvene stubove iz prizemlja i nosi celokupnu konstrukciju gornjeg dela objekta s otvorenom terasom. Druga lamelirana greda je nosač otvorene galerije u enterijeru, a treća nosač krovne konstrukcije. Dve masivne grede vidljive su na fasadi, te su poslužile i kao oblikovni motiv, formirajući upečatljivo ćirilično slovo „P“.
Dve masivne grede vidljive su na fasadi, te su poslužile i kao oblikovni motiv, formirajući upečatljivo ćirilično slovo „P“.
Glavni materijal za fasadu i stolariju je drvo bajcovano u svetlo-sive tonove. „Koristili smo nekoliko vrsta drveta različite završne obrade, kako bi se drugačijim teksturama doprinelo na dinamici u prostoru“. Podrumski prostor je obložen rustičnim listelama, kako bi se napravila direktna veza sa starim kamenim mostom koji se proteže po obodu parcele.
Prirodni tonovi
Za konstrukciju i podne obloge je drvo zadržalo svoj prirodni ton i time predstavlja osnovu estetike projekta, dok se za zidnu oblogu drvo toniralo u svetlije nijanse. Tretmanom površina pažnja korisnika se usmerava na okruženje koje se oslikava u prozorskim otvorima značajnih dimenzija. „Da bi se zadržao osnovni koncept upotrebe prirodnih materijala, u dnevnoj zoni su odabrani komadi nameštaja brenda Ethnicraft u koži kamel boje“ – dodaje Rašković.
Glavni cilj je bio rasteretiti prostor od suvišnih sadržaja i stvoriti malu oazu mira.
Vikendica je projektovana za odmor i uživanje u prirodi. S tim u vezi, glavni cilj je bio rasteretiti prostor od suvišnih sadržaja i stvoriti malu oazu mira.
Vikendica je funkcionalno podeljen na tri celine: suterenski prostor koji je opremljen s letnjom kuhinjom i malim vinskim podrumom, prizemlje koje je predviđeno za dnevne aktivnosti tako da se barska kuhinja, trpezarija i dnevna zona međusobno prepliću, i otvorenu galeriju u potkrovlju – koja je namenjena za odmor i noćni boravak.
Potencijal drveta
Izgradnja porodičnih kuća, vila i vikendica jedna je od trenutno najaktuelnijih tema ove jeseni. No, pitanje koje se iznova postavlja jeste – kako graditi? Da li se odlučiti za zidanu ili montažnu kuću ili je, ipak, drvo najbolji izbor za vas?
Vikendica Kamenica nam skreće pažnju na velike ali nepravedno zapostavljene potencijale drveta – kako u pogledu konstrukcije, tako i u pogledu njegove estetike, primene u enterijeru i eksterijeru. Kada se sagleda u celosti, autentičnost tradicionalne arhitekture ogleda se upravo u obilatoj primeni drveta, njegovoj teksturi, rasponima i proporcijama.
Božidar Petrović, čuveni arhitekta i profesor Univerziteta, često je govorio da je „kuća naša velika suština“. A suštinski, svim ljudima (pored krova nad glavom) na ovom svetu treba sklada, ljupkosti i topline koji se mogu postići jedino sredstvima arhitekture.
Faktografija:
- naziv objekta: Vikendica Kamenica
- mesto: vikend naselje Kamenica, podnožje planine Goč
- autor projekta: Filip Rašković
- površina: 110 m2
- spratnost: Su+P+Po
- nameštaj: Ethnicraft
- fotografija: Mihajlo Čkovrić
Grafički prilozi
Fotogalerija:
Kad ste već ovde…
savršena
Projekat je odličan ali u suštini od etno motiva centralne ili bilo koje Srbije nije ostalo ništa te je suvišno reklamirati kuću na taj način
Sasvim tačna konstatacija.
koje karakteristike bi ova kuća trebala da ima da bi (prema vašem mišljenju) ona bila u „etno stilu? šta joj fali?
A koje karakteristike prema Vašem mišljenju ova kuća ima da bi se mogla klasifikovati kao „etno stil“?
kompaktni volumen
dvovodni krov
rustični postament
autentičnost materijala
čovekomernost
mislim, kuća nije sigurno u modernom ili neoklasičnom stilu
Sve odlike koje ste naveli mogu se odnositi na mnoge kuće.
Što se tiče autentičnosti materijala, ne slažem se. Primenjeni materijali nisu u autentičnom etno stilu. Krovni pokrivač je vrlo diskutabilan, kamen i drvo su obrađeni na način potpuno drugačiji (značajno moderniji) od etno stila. Kožna garnitura i krevet od paleta? Dizajnirane stolice, ovakva baštenska garnitura i rasveta?
Niti je dvovodni krov rezervisan za etno kuće (baš naprotiv), niti je krov na više voda znak da kuća nije u etno stilu. Čovekomernost je prilično rastegljiv pojam, o rustičnom postamentu se takođe može raspravljati.
Interesantna je ovo kućica, ali da li je u etno stilu?
Na kraju krajeva, uopšte i ne mora da bude, cela polemika se povela oko toga što se ova kuća bespotrebno predstavlja kao kuća u etno stilu.
Bobane, prema tvom mišljenju, u kom stilu je građena ova kuća? U modernom, internacionalnom i renesansnom sigurno nije.
A zašto MORA da se klasifikuje prema stilu? Nema dovoljno elemenata da se stilski opredeli, i šta je tu problem?
Dosadan eksterijer u kombinaciji sa zanimljivim enterijerom, koji je to stil 🙂 ?
Sve pohvale za mladog kolegu koji ima već nekoliko vrlo primećenih radova….samo napred. Meni je iskreno arhitektura dobra ali je enterijer objekta bar za dve klase bolji.
Samo bih zamolio za objašnjenje etno motiva arhitekture stambenih objekata Srbije? Na žalost, mi i nemamo neku veliku tradiciju stambenog graditeljstva za razliku od sakralnog. Tek se prvi oblici zadružnog života u Srbiji pojavljuju kod Dinarskog tipa brvnare. Pa ne treba valjda da nam objekti izgledaju kao muzej u Sirogojnu? Meni je ovo iskreno dobra moderna interpretacija “ tradicionalne “ kuće.
Za motive i principe etno arhitekture Srbije, najbolje je da pogledate sajt Balkan Vernacular Architecture. Pored tradicionalnih građevina sa čitavog Balkana, svoje mesto je našlo i nekoliko kuća i iz naše države.
Pozdrav za vas…. Koliko košta ovakva vikendica? Hvala unapred.
Neverovatno mi je da u 21.veku arhitekta projektuje ovakav tip kuce. Prvo sam pomislio da je stara vikendica rekonstruisana, ali ipak ne.
Pohvale za enterijer, ali kao da su dva coveka radila eksterijer i enterijer.
I da…sta je ovde etno?
Moje identično razmišljanje!…
Što? Meni je baš super.
Da li si pitan za misljenje u ovom komentar?! Rekla bih ne! I rekla bih takodje da nikoga ne zanima da li je tebi super ili ne. Komentari su tu za otvorenu diskusiju i svako ima pravo da kazes svoje misljenje. Gradnja dosta promovise domace arhitekte i manje ili vise zanimljive projekte, i zato volim da prelistam i posetim sajt i procitam komentare, misljenja su stvarno raznolika i to mi kao arhitektu znaci. Ali tvoji komentari na svaki, ali svaki komentar, mi je apsolutno odbojan i gnusan. Predpostavljam da si placen za to, jadnog li ga posla. Ajde da su komtari strucni i smisleni, nego apsolutno subjektini, neargumentovani i na kraju krajeva IRITANTNI! Klasican bot. Nadam se da ce ovaj komentar, pomoci redakciji stranice da se malo zapitaju o nacinu na koji promovisu svoj sajt.
Pozdrav!
Jako lepa kuća. Enterijer odličan!
Jedino što mi smeta su propusti u grafičkom prikazu osnove prizemlja. Gde su prikazana ulazna vrata i zid na koji je oslonjeno stepenište?Kako su se prozori sa potkrovlja preselili u prizemlje? Copy paste u izradi tehničke dokumentacije koliko god da olakšavaju rad, toliko dodatno traže našu pažnju.
Mene zanima kad se pravi kuca, gdje trevaju biti ulazna vrata, s pogledom na koju stranu svijeta, gdje je najbolje za spavanje i gdje kuhinja