Po svom oblikovanju Vikendica Kamenica je nenametljiva i skladna
Domaći i regionalni projekti, Izdvojeno

Drvena vikendica u etno stilu na obroncima planine Goč

Vikendica Kamenica nam skreće pažnju na velike potencijale drveta – kako u pogledu konstrukcije, tako i u pogledu njegove estetike, primene u enterijeru i eksterijeru.

Iako je drvo jedan od najstarijih građevinskih materijala na svetu, njegova primena u gradnji porodičnih kuća, vila i vikendica u Srbiji nepravedno je zapostavljena. Suprotno tom trendu, ova kuća za odmor u podnožju planine Goč, u najvećoj meri sagrađena je upravo upotrebom ovog plemenitog, prirodnog i toplog građevinskog materijala.

Početni zadatak podrazumevao je izgradnju kuće za odmor u takozvanom etno stilu. Namera je bila da se nova intervencija skladno uklopi u tradicionalni planinski ambijent, te je izbor materijala i tehnika građena bio od presudnog značaja. „Moja ideja je bila da se u formi zadrži deo te tradicije, ali da se u obradi drveta ipak pristupi na malo drugačiji način. Tokom rada na projektu, uspeli smo da transformišemo taj etno momenat i da unesemo specifičan skandinavski vajb“ – ističe arhitekta Filip Rašković za naš portal.

Vikendica je manifestacija arhetipske kuće sa dvovodnim krovom

Uspeli smo da transformišemo taj etno momenat i da unesemo specifičan skandinavski vajb.

Projektantski zadatak bio je da se sagradi kuća za odmor koja će biti manifestacija arhetipske planinske kuće sa dvovodnim krovom, ali da se oblikovanju, izboru materijala i tretmanu površina pristupi na nov, savremeni način. Rezultat zajedničkih zalaganja arhitekte i klijenta jeste objekat skladnih proporcija, nesvakidašnje lepote i dizajna.

U svakom smislu, strmi teren opredelio je programsku šemu vikendice smeštene na padini usmerene ka reci koja protiče kroz plac. U skladu sa tim, nametnula se podela sadržaja na dva nivoa.

Prvi je suterenski deo koji se koristi u toplijim mesecima, te je zbog pada terena jednim delom ukopan u zemlju. Drugi deo je boravišni, gde su arhitekta i klijent realizovali zamisao da se velikim prozorskim otvorima na prednjoj fasadi unutrašnjost poveže s prirodom i predelom.

Presek kroz teren
Oblik i organizacija prate pad terena

Poskoci kao izazov u gradnji

Kako je objekat u potpunosti okružen zelenilom, ograničenja u pogledu razvoja i orijentacije objekta nije bilo. S tim u vezi, arhitekta i klijent su se opredelili za kuću u etno stilu, koja prati nasleđe vernakularne arhitekture Centralne Srbije, ali ima i dozu internacionalnih uticaja.

No, izgradnja objekta na nepristupačnom planinskom terenu nije bio bez izazova. „Zanimljivost je da je najveći izazov za majstore bio da se sačuvaju od velikog broja otrovnih poskoka na čiju teritoriju smo se uselili. Na projektu sam sarađivao sa odličnom ekipom građevinaca, tako da je izgradnja bila dosta efikasna“ – priseća se Filip.

CIlj je bio kreirati niz čovekomernih mikro-ambijenata

Drvo, drvo i ponovo drvo

„Nosioci cele konstrukcije su tri drvene lamelirane grede“ – naglašava arhitekta Rašković. Glavna greda se oslanja na lamelirane drvene stubove iz prizemlja i nosi celokupnu konstrukciju gornjeg dela objekta s otvorenom terasom. Druga lamelirana greda je nosač otvorene galerije u enterijeru, a treća nosač krovne konstrukcije. Dve masivne grede vidljive su na fasadi, te su poslužile i kao oblikovni motiv, formirajući upečatljivo ćirilično slovo „P“.

Lamelirani nosači poslužili su kao glavni oblikovni motiv na fasadi

Dve masivne grede vidljive su na fasadi, te su poslužile i kao oblikovni motiv, formirajući upečatljivo ćirilično slovo „P“.

Glavni materijal za fasadu i stolariju je drvo bajcovano u svetlo-sive tonove. „Koristili smo nekoliko vrsta drveta različite završne obrade, kako bi se drugačijim teksturama doprinelo na dinamici u prostoru“. Podrumski prostor je obložen rustičnim listelama, kako bi se napravila direktna veza sa starim kamenim mostom koji se proteže po obodu parcele.

U enterijeru je korišćeno više različitih vrsta drveta

Prirodni tonovi

Za konstrukciju i podne obloge je drvo zadržalo svoj prirodni ton i time predstavlja osnovu estetike projekta, dok se za zidnu oblogu drvo toniralo u svetlije nijanse. Tretmanom površina pažnja korisnika se usmerava na okruženje koje se oslikava u prozorskim otvorima značajnih dimenzija. „Da bi se zadržao osnovni koncept upotrebe prirodnih materijala, u dnevnoj zoni su odabrani komadi nameštaja brenda Ethnicraft u koži kamel boje“ – dodaje Rašković.

Nameštaj brenda Ethnicraft u koži kamel boje u prostor unosi dozu ozbiljnosti

Glavni cilj je bio rasteretiti prostor od suvišnih sadržaja i stvoriti malu oazu mira.

Vikendica je projektovana za odmor i uživanje u prirodi. S tim u vezi, glavni cilj je bio rasteretiti prostor od suvišnih sadržaja i stvoriti malu oazu mira.

Vikendica je funkcionalno podeljen na tri celine: suterenski prostor koji je opremljen s letnjom kuhinjom i malim vinskim podrumom, prizemlje koje je predviđeno za dnevne aktivnosti tako da se barska kuhinja, trpezarija i dnevna zona međusobno prepliću, i otvorenu galeriju u potkrovlju – koja je namenjena za odmor i noćni boravak.

Idealno mesto za prvu jutarnju kafu

Potencijal drveta

Izgradnja porodičnih kuća, vila i vikendica jedna je od trenutno najaktuelnijih tema ove jeseni. No, pitanje koje se iznova postavlja jeste – kako graditi? Da li se odlučiti za zidanu ili montažnu kuću ili je, ipak, drvo najbolji izbor za vas?

Vikendica Kamenica nam skreće pažnju na velike ali nepravedno zapostavljene potencijale drveta – kako u pogledu konstrukcije, tako i u pogledu njegove estetike, primene u enterijeru i eksterijeru. Kada se sagleda u celosti, autentičnost tradicionalne arhitekture ogleda se upravo u obilatoj primeni drveta, njegovoj teksturi, rasponima i proporcijama.

Božidar Petrović, čuveni arhitekta i profesor Univerziteta, često je govorio da je „kuća naša velika suština“. A suštinski, svim ljudima (pored krova nad glavom) na ovom svetu treba sklada, ljupkosti i topline koji se mogu postići jedino sredstvima arhitekture.

Različite teksture drveta u prostor unose raznolikost i toplinu

 Faktografija:

  • naziv objekta: Vikendica Kamenica
  • mesto: vikend naselje Kamenica, podnožje planine Goč
  • autor projekta: Filip Rašković
  • površina: 110 m2
  • spratnost: Su+P+Po
  • nameštaj: Ethnicraft
  • fotografija: Mihajlo Čkovrić

Grafički prilozi

Osnova suterena
Osnova suterena
Osnova prizemlja
Osnova prizemlja
Osnova galerije
Osnova galerije

Fotogalerija:

Lamelirani nosači poslužili su kao glavni oblikovni motiv na fasadi
Lamelirani nosači poslužili su kao glavni oblikovni motiv na fasadi
U dnevnoj zoni su odabrani komadi nameštaja brenda Ethnicraft u koži kamel boje
U dnevnoj zoni su odabrani komadi nameštaja brenda Ethnicraft u koži kamel boje
U enterijeru je korišćeno više različitih vrsta drveta
U enterijeru je korišćeno više različitih vrsta drveta

Kad ste već ovde…

Srodni tekstovi

PRIJAVI SE NA NEWSLETTER

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

15 komentara

  1. Iva

    Projekat je odličan ali u suštini od etno motiva centralne ili bilo koje Srbije nije ostalo ništa te je suvišno reklamirati kuću na taj način

    1. Boban

      Sasvim tačna konstatacija.

    2. arhitekta

      koje karakteristike bi ova kuća trebala da ima da bi (prema vašem mišljenju) ona bila u „etno stilu? šta joj fali?

      1. Boban

        A koje karakteristike prema Vašem mišljenju ova kuća ima da bi se mogla klasifikovati kao „etno stil“?

        1. arhitekta

          kompaktni volumen
          dvovodni krov
          rustični postament
          autentičnost materijala
          čovekomernost

          mislim, kuća nije sigurno u modernom ili neoklasičnom stilu

          1. Boban

            Sve odlike koje ste naveli mogu se odnositi na mnoge kuće.

            Što se tiče autentičnosti materijala, ne slažem se. Primenjeni materijali nisu u autentičnom etno stilu. Krovni pokrivač je vrlo diskutabilan, kamen i drvo su obrađeni na način potpuno drugačiji (značajno moderniji) od etno stila. Kožna garnitura i krevet od paleta? Dizajnirane stolice, ovakva baštenska garnitura i rasveta?

            Niti je dvovodni krov rezervisan za etno kuće (baš naprotiv), niti je krov na više voda znak da kuća nije u etno stilu. Čovekomernost je prilično rastegljiv pojam, o rustičnom postamentu se takođe može raspravljati.

            Interesantna je ovo kućica, ali da li je u etno stilu?

            Na kraju krajeva, uopšte i ne mora da bude, cela polemika se povela oko toga što se ova kuća bespotrebno predstavlja kao kuća u etno stilu.

        2. Dragan Markovich

          Bobane, prema tvom mišljenju, u kom stilu je građena ova kuća? U modernom, internacionalnom i renesansnom sigurno nije.

          1. Boban

            A zašto MORA da se klasifikuje prema stilu? Nema dovoljno elemenata da se stilski opredeli, i šta je tu problem?

            Dosadan eksterijer u kombinaciji sa zanimljivim enterijerom, koji je to stil 🙂 ?

  2. KMA

    Sve pohvale za mladog kolegu koji ima već nekoliko vrlo primećenih radova….samo napred. Meni je iskreno arhitektura dobra ali je enterijer objekta bar za dve klase bolji.
    Samo bih zamolio za objašnjenje etno motiva arhitekture stambenih objekata Srbije? Na žalost, mi i nemamo neku veliku tradiciju stambenog graditeljstva za razliku od sakralnog. Tek se prvi oblici zadružnog života u Srbiji pojavljuju kod Dinarskog tipa brvnare. Pa ne treba valjda da nam objekti izgledaju kao muzej u Sirogojnu? Meni je ovo iskreno dobra moderna interpretacija “ tradicionalne “ kuće.

    1. Dragan Markovich

      Za motive i principe etno arhitekture Srbije, najbolje je da pogledate sajt Balkan Vernacular Architecture. Pored tradicionalnih građevina sa čitavog Balkana, svoje mesto je našlo i nekoliko kuća i iz naše države.

  3. Goran

    Pozdrav za vas…. Koliko košta ovakva vikendica? Hvala unapred.

  4. Vladan

    Neverovatno mi je da u 21.veku arhitekta projektuje ovakav tip kuce. Prvo sam pomislio da je stara vikendica rekonstruisana, ali ipak ne.
    Pohvale za enterijer, ali kao da su dva coveka radila eksterijer i enterijer.
    I da…sta je ovde etno?

    1. Pedja

      Moje identično razmišljanje!…

    2. Dragan Markovich

      Što? Meni je baš super.

Ostavite odgovor

Obavezna polja *