Buduća struktura premostiće Tiranski tesnac
Aktuelno

Od Šarm el-Šeika do Saudijske Arabije – most preko Crvenog mora sve bliže realizaciji

Sa procenjenom vrednošću od 4 milijarde dolara, most ili tunel preko Tiranskog moreuza trebalo bi da poveže afričku i azijsku obalu i postane ključna karika u regionalnim megaprojektima poput Neoma.

Nakon višegodišnje pauze, projekat izgradnje mosta između Egipta i Saudijske Arabije dobija novi zamah. Egipatske vlasti potvrdile su da su završene planske faze i da je prelaz preko Crvenog mora – bilo u formi mosta ili tunela – spreman za izgradnju. Kako piše Rojters, ova brza saobraćajnica bi povezivala rt Ras al-Šeikh Hamid u Saudijskoj Arabiji sa letovalištem Šarm el-Šeik u Egiptu, prelazeći preko Tiranskog moreuza.

Iako konačna odluka o tipu objekta još nije doneta, razmatraju se dve varijante: most sa visećim ili lučnim segmentima, kao i podvodni tunel sa segmentnom montažom.

Pročitajte još na Gradnja.rs:

Most dužine 7 kilometara

Ukoliko se odluči za most, njegova ukupna dužina prema preliminarnim proračunima iznosiće verovatno oko 7 kilometara, s obzirom na širinu Tiranskog moreuza, lokalnu topografiju i potrebu za navigacionim gabaritima zbog prisustva pomorskog saobraćaja u Akapskom zalivu. Konstrukcija bi morala da obezbedi minimalni plovni profil od oko 65 metara visine ispod glavnog raspona, kako bi se omogućio prolaz teretnih i putničkih brodova.

Kod tunelske varijante, u obzir dolazi potopljeni prefabrikovani tunel (immersed tube tunnel), koji bi se segmentno spuštao i montirao na prethodno pripremljenu podlogu na morskom dnu. Ovakva rešenja korišćena su, između ostalog, i kod tunela između Danske i Švedske (Eresundski tunel).

Očekivani budžet četiri milijarde dolara

Očekuje se da će ovaj infrastrukturni projekat koštati oko 4 milijarde dolara, a finansiraće ga Saudijska Arabija. Projekat bi trebalo da upotpuni i kontroverzni saudijski giga-projekat Neom, koji se nalazi uz Crveno more.

Da se podsetimo, najpoznatiji deo projekta Neom je The Line, megagrad koji bi trebalo da čine dva paralelna nebodera visine 500 metara, koji se prostiru na dužini od 170 kilometara.

Ranija vizuelizacija projekta Neom i nebodera The Line | Vizuelizacija: Neom

Saobraćajni i geopolitički značaj ovog projekta u velikoj meri prevazilazi granice dve države.

Ipak, klimatski savetnik projekta Neom, Donald Vebls, nedavno je upozorio da bi razmera projekta The Line, koji je trenutno u fazi izgradnje na severozapadu Saudijske Arabije, mogla da utiče na lokalne vremenske prilike.

Što se pak tiče projekata u Egiptu, u fokusu svetske javnosti i dalje je izgradnja nove administrativne prestonice, koja niče 45 kilometara istočno od Kaira i planirano je da primi 6,5 miliona ljudi, što je gotovo celokupno stanovništvo Srbije.

Infrastrukturni megaprojekat

Ukoliko se realizuje, most ili tunel preko Tiranskog moreuza biće jedan od najvažnijih infrastrukturnih objekata regiona, po kompleksnosti uporediv sa velikim svetskim prelazima kao što su Eresund ili most Hong Kong–Zhuhai–Makao. Saobraćajni i geopolitički značaj ovog projekta u velikoj meri prevazilazi granice dve države, tako da tek čekamo ko će sve od svetskih igrača uključiti u njegovo izvođenje.

Izabrali smo za vas...

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Dizajn enterijera

Srodni tekstovi

Ostavite odgovor

Obavezna polja *