Prva nagrada na konkursu otišla je arhitektama iz Novog Pazara
Domaći i regionalni projekti

Stara fabrika kože Đuka Dinić u Nišu dobiće novi izgled i namenu

Pobedničko rešenje na konkursu nudi smelo, atraktivno, oblikovno i funkcionalno rešenje zadatog industrijskog kompleksa, koje obezbeđuje dobar sinergijski balans starog i novog.

Kompanija Monicom iz Niša, u saradnji sa Građevinsko-arhitekonskim fakultetom Univerziteta u Nišu, raspisala je konkurs za idejno rešenje konverzije industrijskog kompleksa fabrike za preradu kože Đuka Dinić u Nišu u kompleks mešovitih funkcija. Na konkursu je pobedio tim OFF0N kojeg čine arhitekte Esma Hodžović, Jasmin Ličina, Semir Turković i Zijad Hasanagić iz Novog Pazara.

Postojeći kompleks predstavlja industrijsko nasleđe Niša iz perioda rane industrijalizacije.

Osnovna ideja projekta bila je da se kreira urbanističko-arhitektonsko rešenje rekonstrukcije i revitalizacije, koje će na najadekvatniji način odgovoriti na funkcionalne i prostorne potencijale kompleksa, kroz izbor i raspodelu namena i sadržaja, kako prostornu, tako i vremensku. Predloženo rešenje doprinosi oživljavanju samog kompleksa, a istovremeno ga povezuje i sa neposrednim okruženjem dajući savremen poslovno stambeni kompleks.

Ovaj rad nudi smelo, atraktivno, oblikovno i funkcionalno rešenje zadatog industrijskog kompleksa, koje obezbeđuje dobar sinergijski balans starog i novog. Funkcionalna raspodela je u skladu sa zahtevima iz raspisa konkursa i nasleđenim karakterom prostora i nudi širok dijapazon ponude različitim ciljnim grupama korisnika.

Industrijsko nasleđe

Postojeći kompleks deo je veće celine industrijskog braunfilda (koji uključuje i celinu Starog Vulkana) na obali reke Nišave, nizvodno od centra grada od koga je udaljen svega 700 metara. Predstavlja industrijsko nasleđe Niša iz perioda rane industrijalizacije (period Kraljevine Srbije, kasnije Jugoslavije), a koji se razvijao i u periodu posle Drugog svetskog rata. Danas je ovaj kompleks zatvoren, a objekti su prazni i neiskorišćeni. Pristup parceli trenutno je jedino omogućen iz ulice Ace Stojanovića na jugu.

Tržni centar i kulturno-poslovni objekat su u neposrednoj blizini dok se stambeni objekti nalaze po obodu kompleksa.

Postojeća parcela nekadašnje fabrike kože „Đuka Dinić“ ima ukupnu površinu od oko 4 hektara na kojoj se trenutno nalazi 14 objekata ukupne površine od oko 20.000 m2 proizvodno-skladišnog prostora i 1.000 m2 komercijalno-poslovnog prostora.

Dispozicija položaja novih objekata, kao i sadržaja projektovana je tako da Formiranjem pešačkih staza i saobraćajnica, dobijen je prostor za volumensko formiranje objekata prema njihovoj nameni. Objekat iz sektora C nadograđen je sa dve etaže, kreirajući savremen tržni centar, koji je postao visinski reper za ostale objekte.. Tržni centar i kulturno-poslovni objekat su u neposrednoj blizini dok se stambeni objekti nalaze po obodu kompleksa.

Formiranjem pešačkih staza i saobraćajnica, dobijen je prostor za volumensko formiranje objekata prema njihovoj nameni. Objekat iz sektora C nadograđen je sa dve etaže, kreirajući savremen tržni centar, koji je postao visinski reper za ostale objekte.

Specifična kompozicija

Novoplanirani stambeno-poslovni objekti ka reci su P+3 spratnosti kako bi se maksimalno iskoristio njihov položaj i vizura ka reci Nišavi. Između njih se pruža pravac ka unutrašnjosti kompleksa kroz dve etaže postojećeg objekta, koji se završava na trgu ispred paviljona. Paviljon je najmanje spratnosti, P+1, kako bi svojim volumenom delovao kao deo trga. Stambeno-poslovna zgrada na zapadu je spratnosti P+2, kako bi se oslobodila vizura sa postojeće saobraćajnice ka hotelu.

Objekat je projektovan kao kompleksna forma nad postojećoj pravougaonoj osnovi, čijom se supstrakcijom formira jednostavna, ali ipak specifična kompozicija. Objekat teži da ne optereti, ali svakako da do kraja definiše prostor, prateći glavne pravce pešačkog saobraćaja novoprojektovanog urbanističkog rešenja. Projektovan je kao jednostavna forma ukupnih spoljnih dimenzija 73,3×54,9 metra. Objekat sadrži četri ulaza za korisnike i jedan ekonomski ulaz sa južne strane. Glavni ulaz u objekat nalazi se na severne strane gde se ukrštaju glavne pešačke staze.

Parter ispred objekta oslobođen je svih vizuelnih prepreka kako bi prolaznici sa novoprojktovane saobraćajnice imali jasan pogled i lak prilaz tržnom centru.

Komunikacija

Prizemna etaža projektovana je tako da se kroz objekat dalje nastavljaju pešački pravci sa partera, koji formiraju oblik lokala u tržnom centru. Jasno su naglašene vertikalne i vizuelne komunikacije kroz sve etaže.

Na prizemlju i prvom spratu nalaze se prodajni prostori, dok su na drugom spratu smešteni restorani i kafići sa terasama koje pružaju pogled ka centralnom delu kompleksa sa zapadne strane i reci Nišavi sa severne strane. Krovni pokrivač je predviđen kao ravan neprohodni krov sa svim slojevima kao prema projektnoj dokumentaciji sa svetlarnicima iznad obe vertikalne komunikacije zbog što veće prirodne osvetljenosti unutar objekta.

Ispod dela objekta nalazi se podzemna garaža i ekonomski deo objekta sa pratećim prostorijama. Ukupan broj parking mesta 119; u podzemnoj etaži površine 4.021 m2 se nalazi 83, na parteru ispred objekta još 36 parking mesta.

PCV i korten

Fasade su i u oblikovanju i u materijalizaciji dizajnirane tako da jasno vizuelno ističu funkciju objekta, kako bi privukao što veći broj posetilaca. Predviđeni materijali u obradi fasade su kombinacija potpuno savremenih staklenih površina u PVC ramovima, i kortena. U pitanju su oksidirane perforirane metalne ploče koje ne zahtevaju dodatne premaze, a nakon izlaganjima normalnim uslovima životne sredine, on stiče gustu, braon obojenu barijeru, tj. sloj koji ga štiti od dalje oksidacije.

Kad ste već ovde…

Srodni tekstovi

PRIJAVI SE NA NEWSLETTER

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

3 komentara

  1. Dragan Markovich

    Što bi rekao prof. Dejan Miljković – „Uzmi pokaču, pa seci“. Jako uspešno rešenje na nivou urbanističkog projekta, plana masa i rasporeda sadržaja. Međutim, po oblikovanju i materijalizaciji jako ambiciozno rešenje. Verovatno, u periodu razrade, projekt će doživeti radikalne izmene i redukcije. Plašim se da od zamišljene atraktivnosti neće ostati ništa..

  2. Stefan

    Kao prvo, ovo nije resenje koje ce se graditi, a kao drugo oni dele prvo mesto, sto je greska u tekstu.

  3. Emina

    Rešenje je jako atraktivno i inspirativno. Bravo za kolege!

Ostavite odgovor na Emina Odustani od odgovora

Obavezna polja *