Jedan od ciljeva je bio da sse što više keramičkih proizvoda vidljivih kroz izlog; Foto: Sara Pilipović
Enterijeri

Galerija 1250 u Čumićevom sokačetu u kojoj eksponati kao da lebde

Pogledajte kako su umetnici iz beogradskog Kolektiva 1250 značajno unapredili prodaju svojih dela pomoću pažljivo skrojenog enterijera čiji dizajn potpisuje MART Architecture.

Ova ljupka galerija i prodajni salon umetničkih predmeta nalazi se u Čumićevom sokačetu, starom tržnom centru u samom centru Beograda. Ovaj gradski prolaz čuven je dizajn distrikt u kome rade, prodaju i izlažu brojni domaći dizajneri i umetnici. Iako na prvi pogled deluje neugledno, reč je o autentičnom mestu koje strani turisti posećuju često i u velikom broju.

Baš zbog njegove atrakcije lokacije, umetnički kolektiv Galerija 1250 radi i postoji već osam godina u Belgrade Design Districtu, a do pre par meseci poslovao je u malom tipskom lokalu površine svega 20 m2. Ovaj mali lokal sa šarmantnim (improvizovanim) enterijerom vremenom je postao suviše mali i nesaglediv, a time i nefunkcionalan za umetnički kolektiv čiji su radovi postali sve popularniji.

Krajem godine, Kolektiv je pronašao i iznajmio dva tipska lokala, jedan do drugog (ukupno 40 m2), i sa idejom da se lokali spoje i projektuje nov uređen prostor koji će odgovarati njihovim trenutnim potrebama.

Arhitekte su od samog starta imale jasnu ideju prostora; Foto: Sara Pilipović

U beogradskoj Galeriji 1250 eksponati kao da lebde u prostoru.

„Zadatak je bio da pomognemo Kolektivu koji čini 6 samostalnih umetnika primenjenih  umetnosti, a koji se bave izradom unikatne keramike, da unaprede svoj izložbeni prostor“ – navodi Nemanja Kordić iz beogradskog studija MART Architecture.

Polazna ideja je bila stvoriti dubinu prostora i imati što više keramičkih proizvoda vidljivih spolja. Drugi cilj je bio da se prikaže što više proizvoda u malom prostoru, tako da se svakom umetničkom predmetu da dovoljno prostora za posmatranje, razgledanje i dodirivanje.

Koncept je obrazložen klijentima da probaju da zamisle svoj novi prodajni salon kao da u njemu „eksponati lebde u prostoru“. Ova ideja realizovana je kroz promišljen izbor materijala, kao i jasnu podelu prostora na servisni i galerijski.

Prodajni salon Galerije 1250 nastao je spajanjem dva manja lokala; Foto: Sara Pilipović

Da li ste već pročitali na Gradnji?

Dve prostorne celine

Osnova je podeljena na dva dela: manji servisni (prodajni pult, ostava i toalet) i veći izložbeni. Izložbeni prostor definišu stepenaste komode i izložbene kutije u izlogu koje po obodu okružuju prostor sa centralnom kompozicijom – apstraktnim trpezarijskim stolom ovalnog oblika koji je raščlanjen i moguće ga je podeliti na dva dela – krug i kvadrat.

Bočni zidovi lokala tematski su podeljeni na zid za porcelanski nakit i zid za slike, crteže i zidne keramičke kompozicije i tu su predmeti izloženi korišćenjem diskretnih zidnih elemenata, tankih polica i galerijskih šina.

Glavni izložbeni zid koji razdvaja servisni od izložbenog prostora obrađen je tankim staklenih policama u okvirima od ofarbanog MDF-a na kojima se nalazi većina umetničkih predmeta, dok je u njegov središnji deo smešten prodajni pult (iza koga se nalazi servisni blok).

Privi deo prostora je prodajni, dok je drugi servisni; Crtež: MART Architecture

Projektovati u granicama budžeta

Kako je budžet bio ograničen (oko 10.000 evra ukupno), intervencije na površinama poda i plafona su bile minimalne. „Zadržan je postojeći pod od sivih keramičkih pločica, a plafon sa instalacijama je uređen i ofarban u neutralni sivi ton“ – napominje Kordić.

S druge strane, police korišćeni su kvalitetni, trajni materijali, dok je njihov kolorit takođe neutralan. Cilj ovakve postavke jeste da se eksponati što više stave u prvi plan.

Radi što veće prilagodljivosti, rasvetu čine pravougaona konfiguracija šina sa spot reflektorima i linijska svetiljka iznad centralnog ostrva.

U opremanju ovog enterijera od materijala korišćeni su: mlečno belo staklo, ofarbani MDF, univer, sa ograničenim brojem važnih površina obrađenih drvenim masivom koji su uneli prirodni topli ton i teksturu drveta u prostor.

Budžet sa kojim su umetnici raspolagali bio je 10.000 evra; Foto: Sara Pilipović

Arhitektura koja prodaje

Galerija 1250 radi već nekoliko meseci u novom prostoru i to jako uspešno. Reakcije umetnika, kupaca i posetilaca su više nego pozitivne.

„Preglednost umetničkih predmeta je daleko bolja, pa je i njihova proda uvećana u značajnoj meri“ – navode zadovoljni klijenti. Može se reći da se početna ideja koju su arhitekte imali dobro pokazala u praksi.

Kao takav, ovaj simpatičan enterijer primer je pozitivne prakse koji jasno pokazuje kako arhitekte, kroz par promišljenih intervencija i projektovanje u okvirima zacrtanih budžeta, mogu značajno uvećati  prodaju i vrednost jednog privatnog biznisa.

Foto-galerija

Foto: Sara Pilipović
Foto: Sara Pilipović
Foto: Sara Pilipović
Foto: Sara Pilipović
Foto: Sara Pilipović
Foto: Sara Pilipović
Foto: Sara Pilipović
Foto: Sara Pilipović
Faktografija
naziv objekta:

Galerija 1250

mesto:

Čumićevo sokače, Beograd

klijent:

Umetničko udruženje za izradu unikatne keramike „1250“

autorski tim:

Nemanja Kordić, Olga Lazarević, Nikola Stevanović, Ema Stojković Jerinić i Bogdan Đokić

godina realizacije:

2022.

površina:

42 m2

fotografija:

Sara Pilipović

izvođači:

Radionica Ristić

Pogledajte još projekata istih autora:

Srodni tekstovi

PRIJAVI SE NA NEWSLETTER

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Ostavite odgovor

Obavezna polja *