Radovi na izgradnji mosta koji bi trebalo da spoji bosansku i hrvatsku obalu Save obustavljeni su, a krivica za novonastalu situaciju se pripisuje ni manje ni više nego jednom drugom mostu – velikom projektu na poluostrvu Pelješac.

Most u Gradiški dug 426, a širok 22,6 metara s ukupno četiri kolovozne trake, trebalo je da se gradi tri godine i predviđena cena troškova iznosila je 23 miliona evra. Međutim, novac iz evropskog fonda se preusmerio ka gradnji mosta na dalmatinskom poluostrvu Pelješac koji bi, ironije radi, trebalo da odvoji BiH od Hrvatske. Naime, između poluostrva i hrvatskog kopna nalazi se mali deo bosanske teritorije koji izlazi na more, a most Pelješac trebalo bi da se digne upravo iznad nje – nažalost, na uštrb drugih građevinskih projekata u Hrvatskoj.

Pelješki most u Hrvatskoj

Most u Gradiški ostao bez novca iz EU jer je svih 330 miliona evra otišlo na Pelješki most.

„Most na Savi ostao bez novca iz EU jer je svih 330 miliona evra otišlo na strateški projekt„, pisao je Jutarnji list ovog vikenda. U članku se navodi još i to da će projekat u Gradiškoj ipak morati da se finansira novim kreditnim zaduženjem, uz državno jamstvo.

Projekt Gradiška pored mosta objedinjuje i izgradnju kolovozne deonice s četiri trake koja bi bila duga 9,5 kilometara i spajala bi most sa autoputem Zagreb-Lipovac i graničnim prelazom. Ukupne troškove gradnje od 60 miliona evra je trebalo ravnomerno da podele Hrvatska i BiH, ali zbog novonastale situacije Hrvatske ceste će tek kada se kredit realizuje morati da raspišu novi konkurs za izgradnju mosta, a kasnije još jedan za izgradnju pristupnog puta.

„O gradnji ovog mosta Hrvatska i Bosna i Hercegovina pregovaraju više od deset godina. On je od velikog značaja za Bosnu i Hercegovinu i Republiku Srpsku jer se nastavlja na već sagrađeni autoput od Gradiške do Banjaluke te bi bio jedan od glavnih izlaza iz BiH prema Hrvatskoj. Stoga tamošnje vlasti rade konstantan pritisak na Hrvatsku da krene u realizaciju ovog projekta“, piše novinar Krešimir Žabec za Jutarnji.

Roka nema

U tekstu se takođe navodi da je o vremenskom roku gradnje i izgledu graničnog prelaza nemoguće govoriti jer gradnja nije ni započeta. S druge strane, izgradnju Pelješkog mosta sufinansira Evropska komisija sa 357 miliona evra bespovratnih sredstava ili 85 odsto prihvatljivih troškova. Kada se završi, biće jedan od pet najvećih mostova u celoj Evropi.

Kad ste već ovde…