Most iznad kružnih tokova
Izdvojeno, Urbanizam

Šta sve predviđa izgradnja četvrtog mosta u Novom Sadu

Planira se i izgradnja pet kružnih raskrsnica, mreža biciklističkih staza, podizanje vizuelnih barijera prema budućem naselju ali i promena režima pristupnih ulica.

Tema o četvrtom novosadskom mostu na Dunavu nikada nije bila aktuelnija. U skladu sa tim, po prvi put je predstavljen plan generalne regulacije mosta u produžetku Bulevara Evrope, koji daje više informacija o ovom budućem simbolu grada.

Ovaj most treba da poveže uličnu mrežu Novog Sada sa Sremskom Kamenicom. Planirano je da poseduje minimalno po dve saobraćajne trake u oba smera, i po dve pešačke i biciklističke staze za dvosmerno kretanje pešaka i biciklista. Izgradnja mosta podrazumeva i planiranih pet kružnih raskrsnica sa kojima je u direktnom ili neposrednom kontaktu. Jedna od njih je u funkciji nekoliko godina i nalazi se na spoju Bulevara cara Lazara, patrijarha Pavla i Bulevara Evrope. Nove kružne raskrsnice predviđene su na trasi produžetka Bulevara Evrope i ulica koje ga seku: Heroja Pinkija, 1300 kaplara i ulice Ribarsko ostrvo. Kružni tok u Sremskoj Kamenici predstavljaće direktnu vezu mosta na desnoj obali Dunava.

Plan četvrtog mosta preko Dunava u Novom Sadu; Foto: JP Urbanizam

Most se sve do Dunava nalazi iznad kružnih raskrsnica, menjajući svoj saobraćajni profil od po jedne trake u svakom smeru, do bulevarske širine.

Pristup mostu na bačkoj strani grada nalaziće se na delu Bulevaru Evrope, između komunikacija sa ulicama Tone Hadžića i braće Grulović. Most se sve do Dunava nalazi iznad kružnih raskrsnica, menjajući svoj saobraćajni profil od po jedne trake u svakom smeru, do bulevarske širine. Saobraćajno povezivanje sa ostalim saobraćajnicama biće omogućeno sa posebnim rampama raspoređenih u tri para, kojima će vozila moći da pristupe ili siđu sa mosta.

Mreža biciklističkih staza

Vrlo interesantna je mreža biciklističkih staza. Ona je na grafičkom prikazu označena žutom bojom i nije striktno u tom obliku propisana, već se ostavlja prostor za njenu realizaciju gde god to bude bilo potrebno. Posmatranjem plana može se zaključiti da će biciklisti sa mostom imati komunikaciju sa Ribarskog ostrva i Kameničke ade. S obzirom na to da će duž zaštitnog pojasa nasipa biti realizovana međunarodna biciklistička staza Euro Velo 6, protok motornog saobraćaja na ovom prostoru biće omogućen jedino uz upotrebu mosta. To znači da ako želite iz grada da dođete do Ribarskog ostrva, moraćete da koristite most, iako nećete preći na drugu obalu Dunava. U blizini pristupnih saobraćajnica ostavljen je prostor i za terminal autobuskog javnog prevoza, koji se može realizovati na više načina u zavisnosti od lokalnih potreba.

Budući izgled mosta

Predviđaju se vizuelne barijere kod kasarne zbog izvesne izgradnje naselja u priobalju.

Izrada plana obuhvatila je i nesvakidašnje detalje poput vizuelne barijere u predelu mosta kod kasarne Aleksandar Berić. Razlog tome je verovatno izvesna izgradnja rezidencijalnog naselja u okviru projekta koji će obuhvatiti ovaj deo priobalja. Zbog vizuelnog identiteta mosta koji će neminovno ostaviti trag u panorami Novog Sada, glavna mostovska konstrukcija će morati da bude u drugačijem konstruktivnom sistemu od već izgrađenih mostova na Dunavu. Iako su na grafici ucrtana četiri rečna stuba, nezvanične informacije govore da će iznad mosta dominirati tri pilona, svaki niži od postojećih na susednom Mostu slobode.

Maketa četvrtog mosta u Novom Sadu preko Dunava; Foto: Igor Conić

Marine i zeleni pojasi

Što se tiče izmena okolnih saobraćajnica, ulica Ćirila i Metodija postaje slepa tako što više ne izlazi na kružni tok. Bulevar despota Stefana menja pravac i u punom bulevarskom profilu se nastavlja u trasu 1300 kaplara. Pritom, drugi kraj ulice 1300 kaplara postaje slep. Ulica Ive Andrića biće proširena na bulevarsku širinu, a raskrsnica sa sadašnjom okretnicom postaće kružni tok. Na ostalim raskrsnicama ove ulice u planu su izdvojena desna skretanja, što će doprineti boljem protoku saobraćaja.

Na ovom nacrtu moguće je zapaziti planirano međunarodno sidrište za brodove, neposredno u blizini Kameničke ade. U predelu rukavca Dunava koji se nalazi ispod mosta, ucrtana je i međunarodna marina, dok je na delu Kameničke ade zeleni pojas označen kao stanište strogo zaštićenih vrsta. Više detalja na ovu temu verovatno će dati urbanistički plan priobalja koji se uveliko očekuje.

Izgradnja do kraja godine?

Prema optimističnim najavama, izgradnja ovog mosta mogla bi da počne krajem godine. Objavljeni plan ostavlja utisak ozbiljnijeg rešavanja trenutnog saobraćajnog opterećenja Novog Sada, iako u ovom obliku ne definiše striktno sve detalje. Kada će Novosađani još jednom pobediti prirodne sile Dunava i uspešno premostiti njegov tok, ispratićemo u periodu koji predstoji.

Podsetimo, maketa četvrtog mosta preko Dunava u Novom Sadu predstavljena je u junu 2020. godine.

Ovako će izgledati četvrti most u Novom Sadu u produžetku Bulevara Evrope.Svi detalji ovde: https://www.gradnja.rs/cetvrti-most-novi-sad-kuda-prolazi/

Posted by Gradnja on Thursday, June 18, 2020

Javni uvid

Javni uvid četvrtog mosta na sajtu JP Urbanizam traje do 11. aprila 2021.

Kad ste već ovde…

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

2 komentara

  1. Limanac

    Cini mi se da ovaj clanak nije dao odgovor na kljucno pitanje vezano za ovu temu, o kome svi diskutiju- da li ce ovaj most i Bulevar Evrope postati tranzit za teretna vozila? Koliko sam ja shvatio da nece i da je to suluda ideja, ali zbunjuje me sto niko zvanicno ne prica o tome.

    1. Igor Conić

      Nezvanično, neće biti za kamionski saobraćaj. Ali to ne znači da se ta odluka neće promeniti u budućnosti.

Ostavite odgovor

Obavezna polja *