AI startap iz Novog Sada pravi proračun solarne elektrane za manje od jednog minuta
Za manje od 60 sekundi možete saznati koliko će vas koštati ugradnja solarnih panela, koliko ćete uštedeti na računima za struju, kao i kad će vam se isplatiti investicija.
Tim sastavljen od četvoro studenta sa smera softversko inženjerstvo i informacione tehnologije na novosadskom FTN-u, uz mentorstvo profesora Aleksandra Anđelkovića, razvio je softver zasnovan na veštačkoj inteligenciji koji analizira solarni potencijal krova na osnovu satelitskih snimaka.
Članovi tima – inženjeri softvera Tamara, Uroš, Viktor i Tina – sada razvijaju i sopstvenu startap kompaniju Solarise, koja za glavne ciljeve ima da solarnim kompanijama poveća prodaju i da ljudima zainteresovanim za solare stvori brz i jednostavan način da saznaju solarni potencijal svog krova.
„Samo zamislite da veb sajt svakog instalatera ima magično dugme ‘Kreiraj ponudu’ koje vam u svega par sekundi da inicijalnu ponudu za ugradnju solara na krov i to baš prema cenama i proizvodima koje nudi taj instalater“, objasnila je za Gradnju Tina, osnivačica i CEO Solarisea.
Pročitajte još na Gradnja.rs:
Efikasnija prodaja solarnih panela
Kako navodi naša sagovornica, ideja je nastala na hakatonu “Re:Hack The Future”, koji je održan u oktobru prošle godine u Naučno-tehnološkom parku u Novom Sadu, a studentski timovi su imali 48 sati da osmisle inovativno rešenje iz oblasti održivog razvoja i obnovljivih izvora energije.
„Kao inženjeri softvera, kroz inicijalno istraživanje tržišta smo primetili dosta prostora za automatizaciju procesa. Na hakatonu smo razvili prvobitnu ideju merenja solarnog potencijala krova, a nakon takmičenja smo pričali sa solarnim kompanijama, poznanicima koji imaju solare na svom krovu, kao i ekspertom iz oblasti, prof. dr Aleksandrom Anđelkovićem“, kaže Tina.
Svi ti razgovori su ukazivali na isti problem: proces prodaje solarnih panela je neefikasan i za kompanije i za kupce. „Ispostavilo se da baš naše rešenje sa hakatona predstavlja deo rešenja“, navodi sagovornica Gradnje i dodaje:
„Tim se okupio oko ideje da taj deo rešenja pretvori u komercijalni proizvod koji će napraviti revoluciju u procesu prodaje solara. Svakodnevno nas motiviše i inženjerska kompleksnost problema i činjenica da pomažemo solarnu tranziciju, što je bitan faktor svim članovima Solarisea“.

Klijent poseti vebsajt, klikne na “Kreiraj ponudu”, unese svoju adresu i potrošnju struje, i za svega par sekundi dobija odgovor na sva svoja pitanja.
Na pitanje na koji način Solarise automatizuje inicijalne solarne ponude i šta se sve izračuna u tih nekoliko sekundi, Tina podseća: „Setimo se onog magičnog ‘Kreiraj ponudu’ dugmeta, to je jedan od načina da se naš softver ugradi u vebsajt instalatera”.
Zainteresovani klijent poseti vebsajt, klikne na “Kreiraj ponudu”, unese svoju adresu i potrošnju struje, i za svega nekoliko sekundi dobija odgovor na sva svoja pitanja: koliko će ga koštati solarna elektrana, koliko će uštedeti na računima za struju, kad će mu se isplatiti investicija, koliki pozitivan uticaj pravi na životnu okolinu itd.
„U pitanju je zaista celokupna ponuda, koja klijentu omogućava da napravi edukovanu odluku o svojoj solarnoj tranziciji. Ako je zainteresovan, može da zatraži finalnu ponudu od instalatera na čijem je vebsajtu dobio Solarise ponudu”, navodi Tina i nastavlja:
„Na ovaj način instalateri dobijaju kvalifikovane, edukovane prospekte, koji su već upoznati sa solarnim potencijalom svog krova i spremni za naredne korake. Za instalatere smo takođe razvili i celokupnu analitiku ponuda i klijenata koji su koristili njihov Solarise kalkulator, što dodatno pomaže proces prodaje”.
Ceo proces gotov za manje od minut
Pored računanja ponuda za instalaciju, kroz čitav proces, klijentima je dostupan i njihov solarni asistent koji može da odgovori na sva dodatna pitanja koja imaju vezano za solare ili instalatera sa kojim bi da sarađuju.
Da bismo proverili brzinu celog procesa – od dugmeta “Kreiraj ponudu” do krajnje ponude – zamolili smo mlade stručnjake iz Solarisea da upale štopericu i generišu inicijalnu ponudu za solare na zgradi u kojoj se nalazi naša redakcija.
Kako nakon merenja navodi Tina, ceo proces trajao je 54,24 sekunde: „Dakle, manje od jednog minuta za potpunu edukaciju i kvalifikaciju korisnika, bez ikakve potrebe za uključivanje eksperta”.

Direktni klijenti Solarisea su upravo solarne kompanije i čitavo poslovanje ovog startapa usmereno je ka olakšavanju njihovog posla.
Mada njihove inicijalne ponude kupcima solara itekako olakšavaju donošenje odluke i proces edukacije, direktni klijenti Solarisea su upravo solarne kompanije i čitavo poslovanje ovog startapa usmereno je ka olakšavanju njihovog posla. Trenutno, kaže Tina, proces akvizicije solarnih kupaca iziskuje i do 30% ukupnih troškova po instalaciji.
„Veliki deo toga čini činjenica da solarne kompanije trenutno troše 2-5 sati na izdavanje inicijalnih ponuda, ne računajući dodatno vreme koje ide na konverzacije sa klijentima koji uvek imaju ista pitanja, ali odgovori variraju zavisno od specifičnog slučaja”, objašnjava naša sagovornica i nastavlja:
„Od momenta kad klijent zatraži ponudu, do odgovora sa inicijalnim procenama, prođe i do nedelju dana, što dodatno usporava prodaju i smanjuje stepen zainteresovanosti klijentele. Sa Solariseom, inicijalne ponude stižu odmah, bez ikakve potrebe da se troši vreme instalatera”.

Želimo da se Solarise ponaša kao softver koji je po meri stvoren za svakog našeg klijenta, te kompanije mogu i da vizuelno prilagode kalkulator svom brendu.
Čitav Solarise proizvod se zasniva na modelima veštačke inteligencije (kompjuterske vizije i velikih jezičkih modela) kao i analizi podataka sa satelitskih slika, istorijskih vremenskih uslova, i simulacija različitih solarnih sistema kako bi se pronašlo najbolje rešenje za svakog korisnika.
„Uspeli smo da naše modele za merenje krova dovedemo do preciznosti na nivou metra, te naši korisnici mogu biti sigurni u tačnost procena. Takođe, svaki instalater ima potpunu slobodu da naše proračune prilagodi svojim poslovnim procesima kroz podešavanja raznih parametra, kao što su cena i tehničke karakteristike proizvoda koje koristimo za kreiranje solarnih sistema”.
„Želimo da se Solarise ponaša kao softver koji je po meri stvoren za svakog našeg klijenta, te kompanije mogu i da vizuelno prilagode kalkulator svom brendu. U pitanju je, makar nama, zaista zanimljiv softverski sistem, a posebno smo ponosni što smo sve njegove komponente sami razvili”, ističe Tina.
Što se tiče dosadašnjih rezultata, ona kaže: „Naši klijenti su iskusili i do 30% povećanja konverzija zainteresovanih solarnih prospekata i naravno, smanjenje vremena koje solarni ekspert troši na inicijalne ponude praktično na nulu. Zadovoljni smo postignutim rezultatima, a svakodnevno radimo na tome da dalje optimizujemo procese i proizvod kako bismo stvorili što veću vrednost svojim klijentima”.

Koliko to košta
Kada je pak reč o cenovnom modelu koji primenjuje Solarise, u pitanju je model mesečne ili godišnje pretplate, gde cena varira zavisno od izabranog paketa. Paketi se razlikuju po broju ponuda, a početni paket iznosi 200 dolara za 30 izdatih ponuda u mesec dana. Paketi idu i do 10.000 ponuda, tako da svaka solarna kompanija može izabrati paket koji odgovara njihovom trenutnom poslovanju.
Krajnji cilj nam je globalna ekspanzija, a naš softver već tehnički može da podrži klijente i krovove sa bilo kog kraja sveta.
Iako je na tržištu tek od leta ove godine, startap kompanija Solarise već sarađuje sa klijentima iz Evrope i Australije, a uskoro će, kako saznajemo, ostvariti saradnju i sa prvim klijentima iz Amerike.
„Primarni cilj nam je da zaokupimo značajan deo tržišta Australije i Amerike, a trenutno nam je glavni fokus i ulazak na tržište Velike Britanije. Naravno, krajnji cilj je globalna ekspanzija, a naš softver već tehnički može da podrži klijente i krovove sa bilo kog kraja sveta”, kaže Tina.

Od inovacije do standarda
Vizija Solarisea je da od inovacije postane standard prodaje solarnih elektrana. „Trenutno se kompanije ističu ako koriste naše rešenje i to im pruža dodatnu prednost na tržištu, a naša želja je da predmet negativnog isticanja postane nemati naše rešenje na sajtu kao instalater panela” – kaže uz osmeh naša sagovornica.
Pored solarnog ekosistema, Solarise želi da proizvod proširi i na automatizaciju ponuda u drugim industrijama poput HVAC, električnih punjača i usluga za renoviranje objekata i dvorišta, kaže naša sagovornica i na kraju dodaje:
„Pored solara na krovu, već u ponude uključujemo baterijske sisteme za solare kao i opciju za solarne elektrane na balkonima, te smo već otpočeli ekspanziju tipova ponuda koje izdajemo.
U Solariseu želimo da automatizujemo inicijalne ponude raznih industrija i modernizujemo prodaju svih ‘contractor-based’ usluga”, kažu na kraju za naš portal.
Ekskluzivna ponuda za čitaoce Gradnja.rs
Solarise trenutno nudi 20% popusta na godišnje pakete, a specijalno za čitaoce Gradnje obezbeđuje još dva meseca besplatne pretplate na svoj softver, uz analizu trenutne digitalne prezentacije njihovog solarnog biznisa.
Zainteresovane kompanije mogu da se jave na tina@solarise.app i navedu da su do ponude došle preko ovog članka na Gradnja.rs. Ponuda obuhvata ugradnju softvera u njihov veb-sajt i analizu načina na koji se trenutno predstavljaju onlajn.

Ma dajte,nikakva ovo nije inovacija.2017te je izašao kalkulator i ne samo za solare nego za kompletno terotehničko rešenje objekta.Neću da ispne da reklamiram sajt ali rešenje postoji odavno
Pozdrav Janko, ja sam Uroš, jedan od osnivača kompanije Solarise o kojoj ste čitali u ovom članku.
Pokušaću da dam dodatni kontekst i objasnim šta je to drugačije kod nas u odnosu na sva rešenja koja postoje u svetu, ne samo u Srbiji. Ali pre toga, hvala vam na čitanju članka i što ste izdvojili vreme da uđete u diskusiju sa nama i ostavite komentar 🙂
Naime, potpuno se slažem da nismo prvi koji su došli na ovu ideju i da već postoje kalkulatori koji mogu da daju slične analize kao Solarise. Razlika je u tome što naš softver stoji na sajtu naših klijenata — kompanija koje se bave instalacijom solarnih panela — i što sve analize radi automatski. Potrebno je uneti samo adresu objekta. Ispravite me ako grešim, ali prethodni kalkulatori su od korisnika zahtevali da unese podatke do kojih potencijalno nije lako doći, poput površine krova, orijentacije svakog segmenta, nagiba, senki i slično. Mi sada sve to možemo da zaključimo samo na osnovu satelitske slike i mnogo truda koji su uložili naši inženjeri.
Pored toga, ponuda koju izdajemo nije neka prosečna ili generička ponuda, jer, složićete se, velika je razlika da li se instaliraju paneli od 350W ili 450W. Svi proračuni koje radimo i ponuda koju izdajemo koriste tačno one solarne panele i invertere koje nudi naš klijent – solarni instalater. Tako korisnik, s jedne strane, veoma lako dolazi do ponude i može da odluči da li mu se postavljanje panela isplati, a s druge strane, kompanije koje se bave instalacijama više ne moraju ove ponude i analize da rade ručno.
Ovaj nivo kontrole za instalatere i korisničko iskustvo su nešto što nijedan naš konkurent trenutno ne nudi na svetu.
Ukoliko vi imate solarni biznis ili znate nekoga ko ga ima, rado ćemo pomoći, i kao što piše u članku — dajemo besplatan pristup softveru ljudima u Srbiji. Najviše klijenata imamo u SAD i Australiji, gde su solarni paneli daleko prihvaćeniji, ali uvek volimo da radimo i sa domaćim ljudima i pružimo savete kako kompanije koje se bave ugradnjom solarnih panela mogu da poboljšaju svoju digitalnu prezentaciju, što može pozitivno da utiče na poslovanje — što je i glavna ideja našeg alata.
Ukoliko želite da nastavimo diskusiju ili imate bilo kakva pitanja, slobodno posetite naš sajt i postavite dodatna pitanja.