Nova generacija poznatih ljudi iz Holivuda manje je zainteresovana za glamur, koliko za blagostanje naših četvoronožnih prijatelja, a to se vidi i po načinu na koji uređuju svoje domove.

Počelo je sa veganskim dijetama, da bi se trend proširio i na organsku kozmetiku, pa su potom i neki od vodećih modnih dizajnera na svetskoj sceni u potpunosti izbacili upotrebu prirodnog krzna u svojim kolekcijama. Vremenom je uticaj veganskih dizajnera postao sve jači (pomenimo samo imena kakva su Stella McCartney i Vivienne Westwood) te se u kolekcijama vrhunskih brendova sve češće, umesto klasične kože i krzna, nalaze kvalitetne zamene za materijale životinjskog porekla. Isti slučaj trenutno se događa i na sceni dizajna enterijera i luksuznog nameštaja.

U Sjedinjenim Američkim Državama, ovaj trend je najveće razmere dobio na zapadnoj obali, i to najviše u Los Anđelesu gde klijentela mahom može da priušti robu i dizajn tog ranga. To potvrđuje i dizajner enterijera Tatum Kendrick iz studija Hus koji potvrđuje da postoji značajna razlika u pristupu na istočnoj i zapadnoj obali, ali i to da uređenje enterijera „na veganski način“ nosi sa sobom brojne izazove.

Veganski trend u dizajnu entreijera podržava reciklažu, s tim da svi materijali životinjskog porekla moraju da budu zamenjeni novim ekološkim varijantama. Takav slučaj je bio sa vintage sofama Vladimira Kagana. (Foto: Steven Dewall)

Pravi veganski dom ne sadrži proizvode životinjskog porekla niti materijale testirane na životinjama.

Naime, kada je uređivao dom Tonija Kanala, basiste popularnog benda No Doubt (slike gore) tako da zadovolji sve veganske standarde, Kendrick je naišao na izazov tamo gde ga najmanje očekuje – pri odabiru tepiha za dnevnu sobu. Stari persijski tepisi nisu dolazili u obzir zbog načina na koji su pravljeni, a potraga za kvalitetnim sintetičkim zamenama je trajala predugo, pa se na kraju od istog i odustalo. No, nije samo tepih bio problematičan.

Kanalov kauč je, na primer, pravljen po porudžbini, ne bi li klijent bio siguran da u procesu proizvodnje nisu korišćeni nikakvi materijali životinjskog porekla. Retro i vintage elementi u enterijeru poput starih dizajnerskih stolica i fotelja detaljno su preuređeni, tako što su stare tkanine i boje zamenjene novim.

Nije problem samo u prirodnoj koži

Pravi veganski dom ne sadrži proizvode životinjskog porekla niti materijale testirane na životinjama. Jedini izuzetak za vegetarijance predstavlja vuna – ali samo ako su ovce od kojih je ona dobijena tretirane oprezno i ako se vlakna obrađuju organski. No, za razliku od odeće gde je poreklo korišćenih materijala koliko-toliko lako pratiti, pri uređenju doma je taj proces mnogo kompleksniji. Svaki od stotine materijala koji ulaze u dizajn jednog doma potrebno je detaljno ispitati – i to sve zarad dobrobiti životinja.

Pošto je trend uređivanja enterijera na veganski način relativno nov, tržište veganskog nameštaja i materijala je još uvek vrlo malo, tako da se mreža saradnika još uvek čvrsto drži zajedno. U tom smislu, dizajnerka Sarah Bernard koja se specijalizuje za održive enterijere za Hollywood Reporter ističe nekoliko američkih kompanija među kojima su O Ecotextiles koji se bave proizvodnjom ekoloških tkanina, kao i proizvođača ekoloških boja i farbi Dunn-Edwards.

Napredak tehnologije ide u korist veganskim brendovima

„Trenutno se radi na razvoju prirodnih bakterija i gljivica za proizvodnju kvalitetne veštačke kože što je jako uzbudljivo“, kaže Tatum Kendrick koji predano radi na tome da naredne godine izbaci svoju kolekciju proizvoda od veganske kože zvanu Biofabrication. On takođe navodi da veliki potencijal nosi materijal po imenu pinatex, odnosno vrsta veštačke kože koja se dobija iz listova ananasa.

Više o novim materijalima i potencijalima veganskog trenda u dizajnu enterijera moći ćemo da pročitamo u knjizi Vegan Interiors dizajnerke Deborah DiMare koja izlazi u novembru.

Dizanje prometa i svesti

Industrija veganske kože napreduje velikim koracima napred. Još 2015. godine generisala je 17,5 milijardi dolara, i predviđa se da će ovaj iznos skočiti na 85 milijarde do 2025. godine. No, veliki posao tek predstoji i to najviše u smislu podizanja svesti o značaju veganskih materijala, kao i onih koji nisu testirani na životinjama. Mnoge zvezde su strastveni ljubitelji životinja koji svojim donacijama podržavaju rad brojnih društva za zaštitu prirode i životinja. Međutim, u njihovim domovima i dalje dominira nameštaj pravljen od materijala životinjskog porekla.

Novi holivudski trendovi poput ovog mogli bi znatno da podignu svest o problemu eksploatacije životnja u industriji dizajna. Nadajmo se da cruelty-free nameštaj neće ostati prolazni trend koji može da isprati samo probrana klijentela, nego da će jednog dana postati norma.

Kad ste već ovde…