Nije jasno zašto se garaže ne podižu u delovima grada koji zaista imaju opravdane potrebe za tim, kao što su Grbavica ili Nova Detelinara.

Proteklih meseci na sajtu novosadskog javnog preduzeća Urbanizam, moglo se pristupiti dokumentima ranog javnog i javnog uvida za uređenje Limana. S obzirom na to da je pristigao rekordan broj primedbi građana, preko 7.000, jučerašnja javna rasprava, u Plavoj sali Skupštine Grada, imala je buran tok.

Najžustrija debata povela se oko planiranja garaže na Limanu u ulici Veljka Petrovića, pored OŠ Jovan Popović i vrtića Mrvica. Stanovnici ovog dela grada kao glavne argumente protiv ovih izmena navode gubitak zelene površine, povećanje nivoa buke i emisije ugljen-dioksida. Kako arhitekte javnog preduzeća Urbanizam navode, na Limanu se narednih godina očekuje povećanje gustine saobraćaja, te je planom obuhvaćeno još nekoliko budućih garaža, na uglu ulica Narodnog fronta i Balzakove, uglu Narodnog fronta i Šekspirove, uglu Bulevara despota Stefana i Šekspirove, uglu Bulevara despota Stefana i Balzakove, ulici Milice Stojadinović Srpkinje i Ive Andrića.

Građani su se žustro usprotivili i seči stabala i izgradnji novih vrtića na preostalim zelenim površinama, jer kako tvrde, za tim na Limanu nema potrebe, s obzirom na to da je ovaj deo grada skladna, oformljena urbana celina i da se njegov broj stanovnika godinama ne menja. Žitelji ovog novosadskog naselja podneli su predloge za povećanje spratnosti pojedinih objekata u vidu nadogradnje, od kojih su neki prihvaćeni.

Pomoćna saobraćajnica i garaže
Pomoćna saobraćajnica i garaže
Nova garaža na Limanu
Nova garaža na Limanu
Nove garaže na Limanu
Nove garaže na Limanu

Pomoćni put uz Most slobode

Afektivne reakcije proizišle su iz predloga urbanista da se na mestu starih baraka Gradskog Zelenila podigne ugostiteljski objekat površine 300 kvadratnih metara, ali i realizacije pomoćne saobraćajnice uz Most slobode, kojom će motorna vozila moći direktno da dođu do Štranda bez zaobilazne trase oko Limanskog parka na čijim ugaonim raskrsnicama se stvaraju gužve. Dakle, neće doći do devastacije parka pošto put ide po delu parcele uz most koja nije parkovska.

Kulturni sadržaj umesto stambenjaka? Ipak ne

Deo uvida obeležile su izmene u okolini ulice Danila Kiša, zapravo lokacije poput Lasla Gala 24, 32, 34 i Futoškoj 33. Placevi na ovim lokacijama namenjeni su izgradnji višeporodičnih stambenih objekata i javnim garažama. Zapaženije predloge naveli su zaposleni građevinske firme VAER, Udruženje Novosadska biciklistička inicijativa, ali i Društvo arhitekata Novog Sada koji umesto buduće višespratnice u ulici Lasla Gala 32 predlažu transformisanje postojećeg objekta s namenom sadržaja internacionalnog karaktera, kulturnog, umetničkog ili edukativnog.

Nedoumice

U međuvremenu konačnu odluku o predloženim izmenama doneće Komisija za planove. Građanstvo je skrenulo pažnju i na kršenje pravnih akata neadekvatnim informisanjem javnosti kada je reč o izmenama urbanističkih planova. Organizatorima su zamerili i na nedovoljnom kapacitetu sale zbog čega su desetine prisutnih bili primorani da stoje, neadekvatnom periodu održavanja javne rasprave kada većina ima poslovne obaveze i obaveštenje stanovništva samo dan pred javnu raspravu.

Ostalo je nerazjašnjeno zašto se garaže ne podižu u delovima grada koji zaista imaju opravdane potrebe za tim, kao što su Grbavica ili Nova Detelinara. Da li se povećanje parking mesta razmatra zbog predstojeće izgradnje luksuznih stambeno-poslovnih objekata na prostoru mornarice i brodogradilišta, moglo se danas čuti samo u vidu nagađanja.

Kad ste već ovde…