Na posao biciklom? Automobili na biogorivo? Toplotna energija od biljnog otpada?  Ovo su neophodne mere za čistiju okolinu.

Grad Växjö u južnoj Švedskoj jedan je od najodrživijih gradova na svetu zahvaljujući sprovođenju mera korišćenja obnovljivih izvora energije, čistog prevoza i energetske efikasnosti pa s punim pravom nosi ime “najzelenijeg evropskog grada”. Saznajte kako je švedski grad Växjö postao ogledalo energetske efikasnosti.

Lokalni političari već su 60-ih godina 20. veka shvatili važnost implementacije projekata zaštite okoline ukoliko žele gradu da osiguraju održivu ekonomsku budućnost, piše Croenergo.

svedska-cist-grad-3

S tim ciljem, Växjö je već 1970-ih godina sproveo projekat daljinskog grejanja kojim se celom gradom osigurala toplotna energija i topla voda iz jednog centralnog sistema grejanja. 1990. godine, davno pre nego što je globalno zagrevanje postalo opšteprihvaćena tema, gradsko veće najavilo je planove potpunog odustajanja od fosilnih goriva do 2030. godine te smanjenja emisija CO2 za 50% u roku od 20 godina. Niz inicijativa podstaknuo je lokalne poljoprivrednike na proizvodnju organske hrane, dok su građani motivisani na smanjenje potrošnje papira kao i korišćenje bicikla kao sredstva javnog prevoza.

I dok se tih godina niz sličnih akcija počeo provoditi širom Švedske, energetska kompanija u vlasništvu grada otišla je korak dalje i prešla s nafte na biomasu čime su otpadi iz šumske industrije postali izvor energije. Danas gotovo 90% stanovnika grada toplotnu energiju i toplu vodu dobija uz pomoć biljnog otpada, a čak 40% električne energije takođe dolazi iz zelenih izvora.

svedska-cist-grad-2 svedska-cist-grad-1

Jedan od većih izazova s kojim je suočeno gradsko veće je smanjiti zavisnost o automobilima. Naime, čak 60% od ukupno 60 hiljada stanovnika koristi automobile kao glavno prevozno sredstvo. Henrik Johansson, koordinator za zaštitu okoline, javlja: “Zavisimo o nacionalnim politikama te promenama u automobilskom sektoru i sektoru nafte i gasa kako bi našim stanovnicima omogućili adekvatne alternative. Jednostavno ne možemo naterati naše građane da odustanu od automobila bez pružanja adekvatne alternative”.

No, Johansson je ipak vrlo optimističan i ističe niz impresivnih postignuća i u sektoru održive mobilnosti: “Učinili smo sve kako bi grad postao atraktivniji za bicikliste i korišćenje autobusa. Benzinske stanice već sada koriste mešavinu biogoriva čime se smanjuju emisije C02, a mi se nadamo da ćemo dostići nivo od barem 80% do 2030. godine”.

Pogledajte ovu solarnu kuću utopljenu u alpski krajolik.