Žene više pešače nego muškarci; Foto: Javier García on Unsplash
Urbanizam

Kako je gradonačelnica Barselone učinila ovaj grad prijatnijim za žene

Veći broj toaleta, bolji javni prevoz, manje automobila i više klupa je receptura koja se može primeniti i u drugim gradovima.

Iako bi gradovi trebalo da budu izgrađeni po merilu svakoga podjednako, muškarci su ipak neretko ti koji osmišljavaju, planiraju i uostalom i grade. Zbog različitih svakodnevnih potreba, muškarci i žene imaju različita poimanja o strukturi i sadržaju gradskog okruženja. Možemo li onda da gradimo gradove koji će ispunjavati potrebe svakoga ko u njemu živi?

Barselona je jedan od gradova koji teži ravnopravnom razvoju za oba pola od kako je na njegovo čelo stala gradonačelnica Ada Colau. Ovaj španski grad je prošao kroz različite transformacije pa je zato novinarka BBC-a Stephanie Hegarty razgovarala s mnogobrojnim stručnjacima iz oblasti urbanizma i arhitekture u Barseloni. Njenom studijom slučaja izdvojila je smernice koje bi mogle da pomognu stanovnicima ali i budućim gradonačelnicima da naprave gradove koji su prijatniji za život žena. Tako je izdvojeno šest stavki koje predstavljaju načine za poboljšanje gradova – iz ženskog ugla.

Toalet: Nedovoljni i mali

Fiziologija žena je takva da imaju češće potrebe za toaletom od muškaraca, te u proseku one u toaletu provode tri puta više vremena od muškog pola. Problem se javlja usled nedovoljno javnih toaleta u gradovima, a ona koja postoje ne mogu se pohvaliti dobrim uslovima. Često su to skučeni prostori, pa tako majke sa decom, a često i kolicima za bebe, ne mogu da koriste javne toalete.

Fer igra

Definisanje potreba kroz čije ostvarenje se svi osećaju jednako je mnogo više od teme sigurnosti i pukog pružanja usluga. Naime, potrebno je razmišljati o tome kako svako od nas koristi prostor na drugačiji način. Prostori koje koristimo su često podeljeni i to tako da se ne razmišlja o potrebama svih nas. Zato su Equal Saree kreirali igralište koje istovremeno generiše različite vrste aktivnosti, pružajući svima pristup prostoru.

Prostor prilagođen za oba pola; Foto: equalsaree.org

Način na koji se ona kreće

Žene i muškarci se različito kreću kroz grad. Prema statistici, žene se više kreću peške i više nego muškarci koriste javni prevoz, pa je možda potrebno da se prilikom regulisanja javnih prevoza više misli o potrebama žena. Može li kolicima da se uđe u autobus ili da se siđe u podzemnu železnicu?

Stop automobilima

Superblock je inicijativa pokrenuta u Barseloni koja ima za cilj oduzimanje dominacije automobilima nad ulicama u određenim delovima grada. Devet gradskih blokova u Barseloni će po svemu sudeći uskoro biti zatvoreni za saobraćaj ili s ograničenim pristupom za automobile. Ulicama bi dominirali pešaci i biciklisti, i povećale bi se parkovske i zelene površine, što bi imajući u vidu prethodnu stavku, bilo značajno za žene.

Ženama treba što više klupa u gradu; Foto: Alex Blăjan on Unsplash

Klupe, molim!

Inicijativa Superblock je zapravo otpočela istraživanjem na temu šta je to što žene konkretno trebaju i žele u jednom gadu. Između ostalog, žene su izdvajale potrebu za klupama za sedenje, ističući da je sedenje bitno za mobilnost u gradu a ne samo za društvene interakcije.

Reći NE nasilju i nipodaštavanju

Barselona je poznata i kao prestonica zabave što automatski generiše više opasnosti za žene. Imajući ovo u vidu, Barselona kontinuirano organizuje štandove protiv muškog nasilja kako bi se ženama pružili adekvatni saveti i konsultacije. Gradska kuća je nedavno objavila i novu mobilnu aplikaciju zahvaljujući kojoj svako anonimno može prijaviti seksualnu agresiju, te bi se na ovaj način kreirala mapa koja bi doprinela zaustavljanju ovog problema.

Kad ste već ovde…

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

Ostavite odgovor

Obavezna polja *