Dva grada, jedna pruga: Zajednička železnička stanica Slovenije i Italije
Nova železnička stanica i podvožnjak Vrtača u Gorici po projektu studija SADAR + VUGA pretvorili su nekadašnju liniju razdvajanja u prostor susreta, stvarajući novi model prekograničnog urbanizma između ove dve države.
Nova Gorica (Slovenija) i Gorica (Italija) čine retku urbanističku situaciju, gde su dva grada razdvojena samo gotovo nevidljivom linijom državne granice. Nova železnička stanica u Novoj Gorici i podvožnjak Vrtača ne služe samo putnicima i biciklistima, već postaju zajednički javni prostor i simbol povezivanja.
Redukcijom broja koloseka otvoren je prostor za pešačku vezu ispod pruge, čime je po prvi put obezbeđen direktan i bezbedan prelaz između centara dva grada. Projekat pokazuje kako železnica, od simbola podela, može da preraste u platformu saradnje i urbane kohezije.
Srodni članci na portalu Gradnja:

Podvožnjak Vrtača redefiniše ne samo način prelaska pruge, već i značenje granice – od podele ka zajedničkom prostoru
Istorijska železnička stanica Transalpina, otvorena 1906. godine, dugo je stajala kao simbol političke i prostorne podele, smeštena svega nekoliko metara od granice na Trgu Transalpina.
Ova intervencija koju potpisuje SADAR + VUGA podrazumevala je redukciju postojećeg sistema od 14 koloseka na šest i izgradnja novog centralnog ostrvskog perona.
Time se otvorio prostor za novu pešačku vezu ispod pruga, odnosno podvožnjak Vrtača, prostornu i simboličku sponu koja unapređuje mobilnost, pristupačnost i urbanu koheziju obezbeđujući po prvi put bezbedan i direktan prelaz između centara dva grada.

Redukcijom sa 14 na šest koloseka stvoren je prostor za prvu bezbednu i direktnu vezu između centara dva grada.
Prolaz ispod pruga pažljivo je oblikovan tako da prevaziđe svoju utilitarnu funkciju i postane svetao, prijatan javni prostor.
Iz podvožnjaka posetioci se penju na plato širokim stepeništima ili spiralnim rampama za bicikliste koje se obavijaju oko obima trga.

Nova stanica i podvožnjak postali su vitalna urbana infrastruktura i svakodnevna ruta za bicikliste, putnike i stanovnike
Materijali igraju ključnu ulogu u oblikovanju karaktera prostora. Tako sjajne bele keramičke pločice reflektuju dnevnu svetlost koja ulazi sa oba kraja i kroz centralni svetlarnik iznad ostrvskog perona, stvarajući dobro osvetljenu i prijatnu atmosferu.
Pod je popločan keramičkim pločicama u dve nijanse crveno-smeđe, čime se razlikuju pešačke i biciklističke trake.
Ova vibrantna podloga nastavlja se u zoni trgova, gde su uzlazne crveno-smeđe površine u kontrastu sa ozelenjenim padinama koje vizuelno ublažavaju intervenciju i unose element prirode.
Dodatne prirodne karakteristike su i kišne bašte u središtu svakog trga, koje sakupljaju vodu i pomažu regulaciju njenog nivoa oko podvožnjaka u periodima obilnih padavina.

Obnova istorijske stanice Transalpina
Važan deo projekta bila je i obnova i restauracija zgrade stanice Transalpina. Enterijer je redizajniran da služi savremenim funkcijama, sa akcentom na ulazno predvorje, blagajne i novu čekaonicu.
Ključni elementi baštine, uključujući originalno popločanje, drvene zidne obloge, novootkriveni murali i nadstrešnicu bočnog perona, restaurirani su u bliskoj saradnji sa Zavodom za zaštitu kulturnog nasleđa (ZVKDS).

Simbol povezivanja dva grada i dve države
Podvožnjak Vrtača već je postao vitalna urbana infrastruktura i svakodnevna ruta za bicikliste, putnike i stanovnike. On redefiniše ne samo način prelaska pruge, već i značenje granice i to ne kao mesta podele, već kao zajedničkog prostora.
Ovi projektom Nova Gorica i Gorica pretvaraju granicu u mesto kulturnog susreta, postavljajući inspirativan model evropske prekogranične saradnje.
Grafički prilozi
Foto-galerija
Faktografija
Nova Gorica Railway Station and Vrtača Underpass
Nova Gorica, Slovenija
7128m2
2025.
Ana Skobe, Matjaž Prešeren
Studio AKKA
SŽ
Elea iC















