Fast-park garaža u centru Niša; Foto: Mladen Jovanović
Domaći projekti

Ovako izgleda javna garaža na Sinđelićevom trgu u Nišu

Konstrukcija ovog fast-parka osmišljena je tako da se kontrastom materijala postigne da linearni omotač naizgled levitira nad tlom.

Problem parkiranja u našim gradovima je sve veći i veći. Jedno od ključnih pitanja za nesmetano funkcionisanje gradova predstavlja pravilno rešen saobraćajni sistem. Za centralnu teritoriju grada naročito mirujući saobraćaj kao i zaštita, održavanje i korišćenje površina namenjenih ovoj vrsti saobraćaja.

Kako se broj automobila eksponencijalno povećava, potreba za parkiranjem u neposrednoj blizini odredišta stvara izazov za projektovanje. Iako su u svetu tradicionalna parkirališta redefinisana, uz njih su dodate strukture koje uključuju zelene fasade, krovna igrališta, autoperionice, kafeterije i radne zone…u našoj zemlji je situacija drugačija. Najčešće, kod nas su javne garaže su ružni i neugledni objekti.

Parkiranje se često svodilo na izgradnju najmanje minimalne samostalne strukture ili parkirališta bez razmatranja estetskih vrednosti. Ovo je dovelo do lošeg prihvatanja parkinga u javnosti i često je remetilo postojeće urbano tkivo. Sada je cilj stvoriti daleko složenije, estetske i integrisane strukture koje ne narušavaju izgled gradskog ambijenta.

Baš takav projekat je javna garaža u strogom centru Niša, autorski rad arhitekata iz projektnog biroa Kapaprojekt iz Niša.

Linijski omotač fasade koji levitira nad tlom

Montažni čelični modul trebalo je prilagodi svim važećim standardima, tehnologijama i potrebama date lokacije, a jednostavnu kubičnu formu oblikovati prvenstveno kroz materijalizaciju fasade.

Fasada prati funkciju i uz minimalne prelome uobličava celokupnu strukturu i suptilno naglašava ulaze. Ulične fasade objekta prema Sinđelićevom trgu i delom prema ulici Svetozara Markovića (do ulaza u objekat), obrađene su panelima od alubonda sa čeličnom potkonstrukcijom, dok na fasadama koje su orijentisane ka stambenim višespratnicama je predviđena sistemska ograda koja se postavlja na nivou sprata i na rampama. Fasade samo delimično zatvaraju objekat radi lake i brze ventilacije prostora i što boljeg osvetljenja.

Ideja je bila kreirati strukturu koja će podneti test vremena i izazvati pozitivnu reakciju javnosti. Osnovna ideja oblikovanja je bila narušiti jaku kubičnu formu koju formira čelična konstrukcija i kontrastom materijala izdvojiti linearni omotač koji naizgled levitira nad tlom“ ističu autori.

Fasada prati funkciju i uz minimalne prelome uobličava celokupnu strukturu i suptilno naglašava ulaze.

Objekat se nalazi na mestu nekadašnjeg parkirališta na Sinđelićevom trgu u centru Niša u neposrednoj blizini Nardnog pozorišta i ostalih vitalnih gradskih institucija.

„S obzirom na atraktivnost i značaj lokacije, posebna pažnja posvećena je spoljnjem izgledu objekta i oblikovanju. Cilj je bio dobiti objekat koji nije prenaglašen, ne dominira i ne narušava ambijentalnu celinu već je svojom lakoćom i elegancijom oplemenjuje“kažu za portal Gradnja autori projekta.

Fast-park konstrukcija

Konstrukcija otvorenog javnog parkinga je na principu fast-parka, sastavljena od montažnih i polumontažnih elemenata. Noseća konstrukcija je od duboko glavanizovanog čelika sa zaštitom i visokim procentom cinka.

Standardni modul formiran je u sistemu 5m x 5m, dok je na određenim mestima primenjen i nestandardni modul 2,5 m x 5,0 m i 7,5 m x 5,0 m.

Platforme su od trapezasto profilisanih, toplo valjanih čeličnih limova ispunjenih armiranim betonom, dimenzija 2,5 m x 5,0 m i debljine 8,0 cm, presvučeni slojem asfalta.

Funkcionalno i savremeno opremljeno

Na prvoj etaži se nalazi 51 parking mesto. Od tog broja, 45 parking mesta je standardnih dimenzija i 6 parking mesta za osobe sa ograničenom sposobnošću kretanja.

Do druge etaže dolazi se dvema rampama za jednosmerno kretanje vozila, maksimalne širine 5,0 m i nagiba 15%. Na gornjoj etaži omogućeno je parkiranje 63 vozila, na parking mestima standardnih dimenzija. Do druge etaže vode i dva jednokraka stepeništa.

Konstrukcija je napravljena od montažnih čeličnih modula veličine 5×5 metara.

Rampe za kretanje vozila sa donje na gornju etažu su opremljene grejačima za slučajeve otežanih vremenskih uslova. Na svakom od dva ulazno-izlazna kontrolna punkta se nalazi automatska podizna rampa, terminal za izdavanje tiketa i kućica za portira.

Sistem odvodnjavanja atmosferske vode je rešen na parceli, poprečnim i podužnim padom i sakupljanjem vode sa gornje etaže preko sistema odvodnih vertikala koje se nalaze u okviru nosećih stubova. Pre upuštanja u javnu kanalizacionu mrežu, atmosferske vode imaju prethodni tretman u separatoru masti i ulja.

Faktografija:

  • autori: Kapaprojekt
  • autorski tim: Vladimir Ivanović i Boris Arsov
  • investitor: Grad Niš
  • izvođač: Metaloprerada
  • objekat: Javna Garaža Sinđelićev trg, Niš
  • lokacija: Niš
  • površina: 3.300 m2
  • godina projektovanja: 2019.
  • godina realizacije: 2019.
  • fotografija: Mladen Jovanović

Grafička dokumentacija:

Fotoalbum:

Fast-park garaža u centru Niša; Foto: Mladen Jovanović
Fast-park garaža u centru Niša; Foto: Mladen Jovanović

Kada ste već ovde…

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

6 komentara

  1. Jovan

    Za svaku pohvalu!

  2. Mile

    Za izgled same garaze se slazem da lepo izgleda, ali u ovoj situaciji funkcionalnost i kvalitet se uopste ne dovode u pitanje…

    Garaza je izvedena tako da ukoliko vozite vozilo koje je malo sire i duze od prosecnog hecbek automobila, imacete veliki problem. Auto jedva mozete parkirati, okrenuti, a najteze je izvesti ga iz garaze zbog uskih i ostrih uglova koji su odradjeni po nekom standardu od pre 20 godina.

    Posetite jos jednom ovu, slazem se, prelepu garazu, ali ovog puta proverite njenu funkcionalnost.

    1. Dragan Markovich

      Mislite da garaža nije projektovana po međunarodnim standardima?

  3. miki

    ovo je sasvim pristojno s obzirom gde živimo, opet nišlije koje volim i cenim njihov talenat i rad najviše u srba! zanimlji, jednostavan, efektan omotač nadam se da ima svrhu, javljajte ljudi aman da li se gušite i da li su ispoštovane sve dimenzije,mere i propisi? nego ne znam da li je gradnja objavila mislim prošle godine ili početkom ove kako je mislim 7 najeminentnijih japanskih arhitekata uradilo javne toalete u tokiju i sve će vam biti jasno gde smo na mapi arhitekure !?

  4. One-two

    Lepo izgleda. Mogli su još jedan nivo sa zelenilom. Puno bi značilo stanarima solitera.

Оставите одговор на Dragan Markovich

Obavezna polja *