Zelena metro linija koja broji ukupno 10 stanica raspoređenih u smeru sever-istok i jug-zapad nova je atrakcija mađarske prestonice.

Za ovaj projekat bio je raspisan veliki konkurs, a pobedničko rešenje osmislile su arhitekte iz studija Palatium, koje su posao podelile sa dizajnerima iz drugoplasiranog studija, kao i sa brojnim drugim stručnjacima. Ova odluka je rezultirala time da svaka stanica ima poseban vizuelni identitet jer su za njihov dizajn bile zadužene različite arhitekte. Konačno rešenje svake pojedinačne stanice, kao i linije M4 u celini deluje dovoljno impresivno da zasluži jednu od najvećih nagrada u svetu arhitekture.

Dizajn dvaju stanica koje se nalaze s obe strane Dunava je ipak najambiciozniji sa velikim, unakrsno postavljenim gredama.

Kao i kod većine metro linija, većinu stanica odlikuje sveden dizajn sa putanjama koje vode do velike centralne platforme, a zajedničke su im upečatljive betonske grede koje nose celu konstrukciju. Takođe, pojedine stanice nemaju direktno prirodno svetlo, dok su druge obasjane sunčevom svetlošću koje dopire sa plafona.

Iako urađene u različitim stilovima, sve stanice imaju određene zajedničke elemente. To su, na primer, plavo i narandžasto bezbednosno LED svetlo kojim su označene ivice platformi (koje stoje jedna naspram druge kako ne bi došlo do zabune oko toga iz kog smera dolazi voz).

Linija bez reklama

Zanimljivo je i to da se na stanicama linije M4 ne nalazi ni jedna jedina reklama (što je poprilično neuobičajeno u javnom gradskom prevozu), ali zato njihove zidove krase paneli različitih boja, zidne strukture i obloge.

Dunavske stanice

Dizajn dvaju stanica koje se nalaze s obe strane Dunava je ipak najambiciozniji sa velikim, unakrsno postavljenim gredama. Do platformi ovih stanica vode zanimljivi tuneli ukrašeni bogatim mozaikom. Na površini, ove dve stanice su obeležene diskretnim nepravilnim svetiljkama pored reke.

Bez vatrogasnih stepeništa

Najveća tehnička dostignuća ovog projekta ogledaju se u inovativnim bezbednosnim rešenjima. Spuštene pregrade iznad šina obezbeđuju dimne otvore direktno iznad vozova tako da su ostale bezbednosne mere su svedene na minimum, jer otvori predstavljaju drugi glavni izvor sagorevanja. Tako, na primer, ne postoje posebne vatrogasne stepenice koje opterećuju platforme, te se u slučaju požara mogu koristiti glavne pokretne stepenice. Zvuči čudno, ali se u praksi ovo rešenje pokazalo kao sasvim funkcionalno i estetski prihvatljivo.

Minimalizam stanica ogleda se i u odsustvu uobičajenih zastakljenih sigurnosnih kapija. Njihova unutrašnjost deluje još impresivnije tokom dana kada svetlosni snopovi padaju direktno na ivicu platforme i tako obasjavaju ljude i predmete koji na njoj stoje.

Uz sve navedeno, može se reći da je klasična struktura staničnih platformi ovde iskorišćena kao alat za stvaranje neverovatno kreativnog rešenja. U većini slučajeva, stanice su osmišljene u minimalističkom stilu, dok su dve stanice na obali Dunava potpuno grandiozne i krasi ih, kako kažu iz RIBA-e, „divlji kvalitet“.

Velika nagrada za veliki projekat

Na kraju, za pohvalu je i potez arhitekata iz mađarskog studija Palatium koje su rešile da ovaj projekat podele i sa kolegama i inženjerima iz drugih kompanija kako bi zajedno stvorili najbolje moguće rešenje. Ova neobična odluka se svakako isplatila budući da je linija M4 ovenčana prestižnom nagradom RIBA kao projekat od izuzetnog međunarodnog značaja.

U galeriji ispod pogledajte crteže projekta:

Foto: Tamás Bujnovszky via RIBA / Crteži: Palatium Studio

Kad ste već ovde…