Prvonagrađeno rešenje čiji su autori Ilja Mikitišin, Igor Mikitišin, Miljan Salata i Rajko Anđelić
Arhitektura, Izdvojeno, Konkursi

Novi simbol nacionalnog identiteta – Memorijalni kompleks na planini Cer

Prvonagrađeno rešenje na Konkursu za memorijalni kompleks na planini Cer donosi pravo osveženje u domaćoj konkursnoj praksi.

Od snažnog simboličkog značenja, preko funkcionalnih do ekoloških aspekata, prvonagrađeno rešenje čiji su autori Ilja Mikitišin, Igor Mikitišin, Miljan Salata i Rajko Anđelić svedenim jezikom arhitekture govori o modernom srpskom idetitetu, ljudskom stradanju i prekretnim istorijskim događajima.

Predeoni sklop kompleksa tematski i simbolički postavljen je po uzoru na poziciju srpskih armija raspoređenih tokom Cerske bitke. Njegova ukupnost kreirana je preklapanjem tri nivoa prostornih složenosti. Prvi nivo čini centralni horizontalni prodor i vertikalni reper sa snažnom memorijom na žrtve bitke na Ceru. Drugi nivo čine klasteri paviljona raspoređenih po uzoru na poziciju srpskih armija u oči i za vreme bitke, a čija uloga je korisničko-smeštajna. Treći nivo prostornih složenosti čine vijugave i nepravilne šumske staze, čija je uloga vezivna i komunikaciona.

Ukopavanje objekta pod zemljom ostaviće snažan utisak na korisnika prostora.

Sklop kompleksa tematski i simbolički postavljen je po uzoru na poziciju srpskih armija raspoređenih tokom Cerske bitke.

Struktura kompleksa je vrlo jasna. Funkcionalni aspekt rešenja prati programske zahteve konkrusa koji je razdeljen u četiri funkcionalne celine: vidikovac na visini u formi vertikalnog spomenika, Muzej i Dokumentacioni Centar ukopan pod zemljom, Edukativni Centar razvijen kao tri paviljona na lokaciji kao i paviljoni sa smeštajnim jedinicama.

Jedan od centralnih motiva memorijalnog kompleksa čini toranj-vidikovac krstaste osnove, a koji svedoči o potresnim ljudskim sudbinama, stradanjima i žrtvama rata. „Materijalizacija spomenika memorijalnog kompleksa je definisana odnosom i igrom punog i praznog kao večite veze između sadašnjosti i prošlosti gde praznina simboliše žrtve svih onih koji su svoj život dali u stremljenju ka pobedi, odnosno slobodi, dok puno simboliše naše prisustvo i sećanje na kojoj počiva i opstaje ta slika prošlosti,“ – ističu autori. Razgradnjom vertikalnog kontinuuma i kreativnom interpretacijom bazičnog arhitektonskog projektantskog principa odnosa puno-prazno formiran je toranj-vidikovac sa snažnom simboličkom porukom.

Jedan od centralnih motiva memorijalnog kompleksa čini toranj-vidikovac krstaste osnove.

Dokumentacioni Centar s namerom je ukopan pod zemljom. Arhitekte navode da je „muzejski prostor pozicioniran na suterenskoj koti, koji je organizaciono i arhitektonski podređen ilustraciji rovovskog ambijenta koji ima za cilj dočaravanje narativa Velikog rata i Cerske bitke i saosećanje posetilaca sa njenim glavnim akterima“. Ukopavanje objekta pod zemljom ostaviće snažan utisak na korisnika prostora.

Edukativni Centar paviljonskog tipa projektovan je sa namerom nenarušavanja zatečenog prirodnog ambijenta i ekološkog aspekta okruženja, a na takav način da čini neraskidiv deo predeonog sklopa kompleksa. Smeštajni paviljoni, s druge strane, predstavljaju prateći sadržaj na lokaciji, podređen zadovoljavanju smeštajnih kapaciteta zadatih u okvirima programa konkursa.

Konačno pravo rešenje

Cerska bitka bila je jedna od ključnih događaja tokom Prvog svetskog rata. Vek nakon oružanih sukoba, za prekretni istorijski događaj konačno imamo viziju memorijalnog kompleksa dostojnog uloge Cerska bitke u konstituisanju identiteta modernog srpskog društva. Posle skoro 25 godina uzaludne konkursne prakse, čini se da konačno imamo priliku da preko institucije javnog nadmetanja sagradimo objekat nacionalnog identiteta na koji svi možemo biti ponosni.

 

Galerija prikaza Memorijalnog kompleksa na planini Cer:

Ideja
Ideja
Situacija - aksonometrija
Situacija - aksonometrija
Muzej-dokumentacioni centar
Muzej-dokumentacioni centar
Memorijalni centar
Memorijalni centar
Prikaz
Prikaz
Prvonagrađeno rešenje čiji su autori Ilja Mikitišin, Igor Mikitišin, Miljan Salata i Rajko Anđelić
Prvonagrađeno rešenje čiji su autori Ilja Mikitišin, Igor Mikitišin, Miljan Salata i Rajko Anđelić
Prikaz
Prikaz
Prikaz
Prikaz
Edukativni centar
Edukativni centar
Smeštajnci kapacitet
Smeštajnci kapacitet

 

Kad ste već ovde…

Srodni tekstovi

PRIJAVI SE NA NEWSLETTER

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

15 komentara

  1. Žika

    Zar je moguće da ovo planirate da postavite na Cer? Ima li u toj komisiji neko normalan? Po čemu ova nadzemna grdoba treba da bude obeležje nacionalnog identiteta? Kakva igra ,,punog i praznog“? Zar ne umete da smislite spomenik koji će tradiciju i istoriju uklopiti u krajolik na kom će se nalaziti? Čim autori treba da objašnjavaju šta spomenik predstavlja, to nikakve veze sa nacionalnim identitetom nema.

  2. argus

    konacno da nije klasicna crkva, krst i spomenik

  3. rade

    Krenuh da kucam, i vidim Žika sve lepo sročio… ovaj spomenik tetrisu prodajte negde po skandinaviji, njih će više zanimati… Ovo rešenje nikakve veze nema sa spomenikom, ni nasleđem iz događaja Velikog rata. Žiri da preispita svoje kriterijume (a možda je ovo stvarno bilo najkavlitetnije od ponuđenog, postoji i ta opcija)

  4. Biser

    Neverovatno, ali zaista, mislim, ovo-ono levo-desno…
    Eto, ni komantar ne moze da opise koliko je ovo neadekvatno, u svakom smislu i pravcu.
    Mlsm, stvarno…
    🙁

    1. Buraz

      Takoe brt. Znaci, totalno te ono, u fazonu, ako me kapiras…razumem. ‘Naciii…brt…toe to…ceo fazon.

  5. Milos

    Svaka čast na inovativnosti. Nemojte da vam negativni komentari pokvare uspeh. Mislim da ce iskustvo koriscenja ovog prostora biti odlicno i zasigurno dramaticno. Velika je visina u pitanju, sudeći po renderima

  6. Jeremija pali topa

    A da recimo ovaj vidikovac krstaste osnove bude neka vrsta energo, zelenog tornja i služio u svrhu sakupljanja energije vetra i sunca. Fotonaponski-roto paneli (tipa prazno da napuni) i sa dosta zelenila (voćni toranj,, skupljanje kisnice) koje bi gradjevinu utopilo u okolis a svetlucavim rotacijama dala magican izgled. Poenta da objekta bez jasne namene dobije bar neku funkciju..

  7. Md

    Iznenadjuje me ovako savremeno resenje u Srbiji. U svakom slucaju pozdravljam. Doduse, komentari me ni najmanje ne iznenadjuju….

  8. Pri e

    Boze pomozi!!

  9. Liliana

    Ovakav spomenik samo skrnavi prirodnu harmoniju planine Cer a pri tom nema nikakve veze sa srpskim identitetom .Niko se ne moze poistovetiti sa ovim vanzemaljskim arhitektonskim cudom. Spomenik treba da bude moderan,u duhu vremena ali ne ova glomazna grdosija koja bode oci . Ovo je pre spomenik Austrougarima a ne nasima ,vise je u njihovom duhu . Moze da se postavi hologramski spomenik ,sa likovima nasih vojnika i same bitke …sve je bolje od ovoga

  10. Boro

    Silazak u ad, podzemni svet, 2 stuba na ulazu, uspenje tj vaskrsnuće na vrhu stubova….su baš deo našeg nasledja i baš su 2 stuba bila na umu Živojinu Mišiću….ali kad si zidar u pokušaju, moraš se dodvoriti starijoj braći…da se dokažeš…

  11. Dalibor

    Realno… Zestoka glupost. Mislio sam da ce stvarno nesto pametno smisliti, kao sto rece jedan pre mene, da ne moraju da mi objasnjavaju sta to znaci. Valjda spomen obelezje na ceru treba da bude nesto razumljivo prosecnom coveku. E boze, boze na sta ce biti bacene pare. Jos su mi jaci ovi sto se prave da su kao skapirali ovo „cudo“ i da im je lepo… Tuga i jad

  12. Goran

    Izgleda kao oni zaboravljeni spomenici iz NOB. Ne znaš ni kome, ni čemu…

  13. vladimir

    braco Srbi..dozovmo se pameti….ne pravite skalameriju na svetom mjestu

  14. RDJA

    Ovo će poslije par mjeseci ličiti na ogolicenu zardjalu skalameriju koju je neko krenuo da radi, ali se smorio i ostavio tako.

Ostavite odgovor

Obavezna polja *