Liebherr R 9800 kopa rupu dubine 9 metara; Foto: YouTube
Građevinarstvo

Upoznajte neke od najvećih građevinskih mašina na svetu

Najveći svetski utovarivač u jednom mahu može da podigne 72 tone na visinu od 7,3 metra, što je ravno težini od oko 50 prosečnih automobila.

Bageri, damperi, pokretni kranovi i ostala krupna mehanizacija višestruko ubrzava izvođenje radova na gradilištu, a mi vam ovom prilikom predstavljamo neke od najvećih mašina ikad napravljenih u oblasti građevinske i rudarske industrije.

Pročitajte još na Gradnja.rs:

Bagger 293

Ovaj div predstavlja najveću na svetu mašinu za iskop zemlje. Po svojim dimenzijama, Bagger 293 približno odgovara Keopsovoj piramidi u Egiptu.

Proizveden je 1995. godine od strane nemačke kompanije TAKRAF, a trenutno se nalazi na površinskom kopu rudnika Hambah u Nemačkoj.

Bagger 293 velik je skoro kao Keopsova piramida; foto: Popular Science

Po obimu točka se nalazi 18 pričvršćenih kašika, od kojih svaka može da zahvati materijal zapremine 6,6 metara kubnih.

Bager je visok 96 m, dugačak 225 m, a ukupna težina mu iznosi 14.200 tona. Ova mašinerija zahteva petočlanu posadu za upravljanje, a kreće se na gusenicama prosečnom brzinom od 1 km/h.

Dnevno može da iskopa i utovari oko 240.000 kubnih metara zemljanog materijala. Ova zapremina bila bi jednaka zapremini iskopane jame dubine 40 metara na fudbalskom terenu.

Za iskop zemlje bager koristi veliki rotirajući točak prečnika 21,6 metara koji se nalazi na kraju ruke bagera. Po obimu točka se nalazi 18 pričvršćenih kašika, od kojih svaka može da zahvati materijal zapremine 6,6 m3.

Okretanjem točka, kašike podižu zemljani materijal i polažu ga na pokretnu traku koja ga dalje transportuje.

 

BelAZ 75710 damper

Najveći damper dolazi nam iz Belorusije. Prva serija ovoga teretnjaka na tržište je izašla 2013. godine, a u januaru 2014. godine ušao je u Ginisovu knjigu rekorda, kada je na testnom poligonu prevezao teret od 503,5 tona i na taj način premašio svoju dozvoljenu nosivost od 450 tona.

Ovaj damper prosečno troši 1.300 litara na 100 kilometara.

BelAZ 75710, u osnovi dimenzija 20,6 x 9,8 i visine 8,2 metra, u sebi sadrži dva MTU 65-litarska, 16-cilindarska dizel motora sa ukupnom snagom od 3.430 kW. Može da razvije brzinu do 67 km/h, a njegova prosečna potrošnja goriva iznosi 1.300 litara na 100 kilometara.

Kad se natovari maksimalnim dozvoljenim teretom, ovaj damper ima masu od 840,5 tona koja se raspoređuje na dve osovine sa ukupno 8 točkova.

Beloruski div BelAZ 75710; Foto: motorhang

 

Tourneau L-2350 utovarivač

Iako sam naziv ovog mega-utovarivača asocira na Francusku, on je zapravo američki proizvod, namenjen prvenstveno za utovar materijala na velike dampere.

Trenutno važi za najvećeg pneumatskog utovarivača na svetu sa zapreminom kašike od 40,5 kubnih metara.

Na visinu od 7,3 metra, u jednom mahu može da podigne 72 tone, što je ravno težini od oko 50 prosečnih automobila. Ovu mašinu, težine 258 tona, pokreće motor od 2.300 konjskih snaga.

Le Tourneau L-2350 – najveći pneumatski utovarivač na svetu; Foto: autoevolution

 

Komatsu D575A buldožer

Najveći buldožer na svetu japanska multinacionalna korporacija Komatsu proizvodi još od 1991. godine.

Ovaj guseničar poseduje nož širine 7,4 metra i u jednom prolazu može da zgrne 96 kubnih metara materijala.

Buldožer Komatsu serije D575A pokreće 12-cilindarski dizel motor od 1.150 konjskih snaga.

Komatsu D575A buldožer; Foto: Earthmovers Magazine

 

Liebherr LTM 11200-9.1 auto-kran

Na prvi pogled, ova mašina više podseća na neku supertešku bojevu glavu, nego na auto-kran.

Kad se nalazi u sklopljenom stanju, ovo građevinsko čudovište dugačko je 26,4 metra, a njegova sopstvena težina raspoređena je na devet osovina.

Kran Liebherr LTM 11200-9.1 može da podigne 1.200 tona i ujedno je najsnažniji kran mobilni kran na pneumaticima.

Maksimalna dužina njegove teleskopske strele iznosi 100 metara, a na nju mogu da se dodaju različiti nastavci strele krana, te na taj način visina dizalice može da dostigne i do 188 metara.

Liebherr LTM 11200-91 auto-kran; Foto: Drive Tribe

 

Liebherr LR 13000 pokretni kran

Iako nije toliko zastupljen na gradilištu koliko u teretnim lukama, ne možemo a da ne spomenemo ovaj supersnažni pokretni kran, koji može da podigne teret od neverovatnih 3.000 tona.

Da bi ostvarili podizanje ovog tereta, potrebno je da težina svih balasta na kranu bude 2.400 tona.

Pokreće ga motor snage 1.000 kW.

Liebherr LR 13000 – najsnažniji kran na svetu; Foto: Liebherr

 

Qin Liangyu – najveća “krtica” na svetu

Najveća na svetu mašina za kopanje tunela radila je aktivno u periodu od 2018. do kraja 2020. godine na projektu Tuen Mun-Chek Lap Kok, koji se odnosio na podvodno povezivanje Novih teritorija Hong Konga sa ostrvom Lantau u dužini od 5 km. Probijanje dvocevnog tunela se vršilo na dubini do 60 metara ispod nivoa mora.

Ova krtica ima prečnik od 17,6 metara, što je reda veličine kao petospratnica sa prizemljem.

Na pomenutom projektu, primenjena je tzv. tehnologija “zasićenog visokog pritiska”, te je četvoročlana posada u mašini živela i radila u smeni koja je trajala po 28 dana.

Nakon odrađenih 25 dana, posada je boravila tri dana u dekompresijskoj komori kako bi se navikla na atmosferski pritisak iznad zemlje.

Najveća mašina za kopanje tunela ima prečnik od 17,6 metara; Foto: tm-clkl.hk

 

Liebherr R 9800

Liebherr u svojoj ponudi ima još jednog diva. Reč je o hidrauličnom rovokopaču R 9800, ukupne težine 800 tona, koji u sebi ima dva motora snage od 2.984 kW.

Zapremina njegove kašike iznosi 47,5 kubnih metara, te tako šest njegovih kašika je dovoljno da napuni naveći damper na svetu – BelAZ 75710.

Liebherr R 9800 težak je 800 tona; Foto: Liebherr

Ovaj bager može da iskopa rupu u zemlji dubine do 9 metara, a taj iskopani materijal može da podigne do visine od 11 metara.

Ovaj bager može da iskopa rupu u zemlji dubine do 9 metara, a taj iskopani materijal može da podigne do visine od 11 metara i da ga preda na dalji transport.

Zanimljivo je da je LEGO napravio svoj model od kockica za Liebherr R 9800, te na taj način možemo za znatno manje novca da postanemo vlasnik ovog modela, bar u minijaturi.

Izabrali smo za vas…

Srodni tekstovi

PRIJAVI SE NA NEWSLETTER

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Ostavite odgovor

Obavezna polja *