Nova zgrada zagrebačke katastarske službe; Foto: Bosnic+Dorotic
Regionalni projekti

Kuća u kući: Austrougarski manjež dograđen čelikom i pretvoren u zagrebačku Gruntovnicu

Čvrsti crveni objekat podignut pre 120 godina dobio je svoj kontrapunkt u laganoj, otvorenoj i transparentnoj novoj belo-staklenoj zgradi.

U glavnom gradu Hrvatske početkom ove godine otvorena je nova zgrada zagrebačke Gruntovnice, smeštene u rekonstruisanoj zgradi tzv. Male jašionice, dela nekadašnjeg austrougarskog vojnog kompleksa.

Tako je obnovljena zgrada starog manježa, istaknute crvene boje, dobila svoju stakleno-čeličnu nadgradnju, a kao autor arhitektonskog projekta potpisan je Davor Bušnja iz zagrebačkog biroa MORE arhitekture.

Pročitajte još na Gradnja.rs:

Stara zgrada plus novo krilo u čeliku; Foto: Bosnic+Dorotic

Transformacija 120 godina stare građevine

Rekonstrukcija nekadašnje vojne konjušnice bila je izuzetno složen projekat i predstavlja uspešan pokušaj transformacije građevine iz 1903. godine u savremeni prostor Opštinskog građanskog suda u Zagrebu.

Zgrada je deo budućeg Trga pravde u Zagrebu, Bušnjinog prvonagrađenog rešenja na javnom konkursu, koji bi u budućnosti na jednom mestu trebalo da objedini sve zagrebačke sudove – opštinski, trgovački, visoki trgovački, županijski, upravni i visoki upravni.

Situacija – Trg pravde

Opsežnost programa nove namene, u kombinaciji sa specifičnim formatom zgrade, rezultirali su potrebom da se postojeći volumen poveća dogradnjom.

Zgrada malog natkrivenog manježa bila je deo austrougarskog vojnog kompleksa, a zbog svoje izvorne namene vrlo je karakterističnih proporcija i dimenzija osnove.

Opsežnost programa nove namene, u kombinaciji sa specifičnim formatom zgrade, rezultirali su potrebom da se postojeći volumen poveća dogradnjom.

„Rekonstruisana zgrada s novim dograđenim objektom smeštena je u južnom parku budućeg kompleksa Trga pravde te je, istovetno s ostalim zaštićenim objektima unutar kompleksa bivše kasarne, tretirana kao paviljon u zelenilu. Visoko zelenilo oplemenjuje radni ambijent i implicira produžetak javnog parka u enterijer zgrade“ – objašnjava Davor Bušnja.

Visoko zelenilo oplemenjuje radni ambijent; Foto: Bosnic+Dorotic

Naglasak na očuvanju kompozicije

Zidani, kompaktni i racionalni objekt nekadašnje Jašionice sastojao se od dva značajna dela: velike hale za jahanje i manjeg ulaznog volumena.

Tokom rekonstrukcije naglasak je stavljen na očuvanje ove kompozicije, pa je formatom dogradnje zadržana specifična forma zaštićenog objekta.

„Novom dogradnjom taj čvrsti crveni objekt rekonstruisane građevine jašionice dobija svoj kontrapunkt u laganoj, otvorenoj i transparentnoj novoj belo-staklenoj zgradi“ – navodi arhitekta i dodaje:

„Volumen postojećeg ulaznog aneksa postaje kuća unutar kuće, a prozirna čelično-staklena dogradnja nije samo stvorila jasan kontrast postojećoj građevini, već je sačuvala i prezentovala njenu karakterističnu kompoziciju i tipološku specifičnost„.

Ulazni hol na spoju male jašionice i savremenog aneksa; Foto: Bosnic+Dorotic

Materijalizacija dogradnje kao maksimalno transparentnog i laganog omotača anticipira otvorenost institucije prema gradu i građanima.

Kako dalje saznajemo, ulazni hol na spoju male jašionice i savremenog aneksa funkcioniše poput natkrivenog spoljašnjeg prostora, s ulazima s južne i severne strane, te postaje svojevrsni prolaz između prometne ulice i budućeg Trga pravde.

„Ovakav koncept interpretira ulazni prostor ne samo kao ulaz u zgradu već i kao urbani pasaž, a materijalizacija dogradnje kao maksimalno transparentnog i laganog omotača anticipira otvorenost institucije prema gradu i građanima“ – objašnjava Bušnja.

Kuća unutar kuće; Foto: Bosnic+Dorotic

Pažljivo uslojavanje novog u postojeće

Naš sagovornik dalje ističe da je ambivalentan dijalog između snažnog kontrasta i pažljivog uslojavanja novog u postojeće dosledno proveden kako u programskoj strukturi i konstrukciji. tako i u odabiru materijala i oblikovanju.

„Format hale za jahanje uticao je na primarni koncept prostorne dispozicije; uspostavu ritma programskih traka u kombinaciji s prazninama, kako bi se omogućilo prirodno osvetljenje svih radnih prostora“ – kaže zagrebački arhitekta i nastavlja:

„Ove umetnute trake prate građevinski raster Jašionice i formiraju prostorni i konstruktivni ritam dogradnje. Kompozicija ritma puno-prazno i gušća organizacija tačkasto pozicioniranih sadržaja, u kombinaciji s transparentnom dogradnjom, doprinose prostornoj preglednosti i spomenutoj otvorenosti“.

U objektu je omogućeno prirodno osvetljenje svih radnih prostora; Foto: Bosnic+Dorotic

Radne prostorije specifičnih zahteva

Bušnja navodi da je programski zadatak za novu zgradu Opštinskog građanskog suda u Zagrebu uključivao velik broj radnih prostorija specifičnih zahteva po pitanju kontrole pristupa i dostupnosti, kao i režima korišćenja.

„Nivo dostupnosti sadržaja varira od potpuno kontrolisanih prostorija arhive, isključivo radnih prostora za referente, građanima povremeno dostupnih sudnica koje funkcionišu istovremeno i kao kancelarije, pa do šalter-sala s najvećim nivoom dostupnosti za građane“ – kaže naš sagovornik.

Detalj iz prizemlja Gruntovnice; Foto: Bosnic+Dorotic

Postojeći zidovi od opeke stare Jašionice nalaze svoj pandan i svojevrstan odraz u servisnim kubusima sazidanim od glazirane opeke.

Prostor je organizovan fokusirajući se na svetlo kao ključan element za radne prostore sudija i zaposlenih.

„Postojeći zidovi od opeke stare Jašionice nalaze svoj pandan i svojevrstan odraz u servisnim kubusima sazidanim od glazirane opeke, ili pak u translucentnoj opni raspravnih dvorana, koje su omeđene staklenom opekom“ – kaže sagovornik Gradnje.

Dodaje i da je uvođenjem transparentnih materijala, staklenih pregrada i zidova od staklenih cigli, postignuta prirodna osvetljenost i preglednost prostora.

Svetlo je bilo ključan element za organizaciju radnih prostora; Foto: Bosnic+Dorotic

Kovane čelične rešetke zadržane i restaurirane

Krov Jašionice oslonjen je na kovane čelične rešetke koje su zadržane i restaurirane. Na poziciji dogradnje, pak, krovne rešetke dobivaju svoj pandan u formi čeličnih okvira koji, osim što nose krov i pročelje kuće, nose drugu etažu objekta.

„Konstrukcija je jednakovredan arhitektonski element koji u sinergiji i simbiozi s postojećom strukturom i programom formira novi konstrukt“ – naglašava autor arhitekture.

Čelični okviri u dograđenom delu objekta; Foto: Bosnic+Dorotic

Projekat označava početak ambicioznih planova kao temelje za revitalizaciju ovog dela grada i poboljšanju usluga dostupnih građanima.

Kako na kraju navodi Bušnja, projekat rekonstrukcije i nadogradnje Male jašionice predstavlja važnu i prvu transformaciju na budućem Trgu pravde, te označava početak ambicioznih planova kao temelje za revitalizaciju tog dela grada i poboljšanju usluga dostupnih građanima.

„Projekt Mala jašionica demonstrira kako se pažljivim planiranjem, očuvanjem kulturne baštine i savremenim dizajnom može transformisati urbana infrastruktura i obogatiti kulturni kontekst grada“ – zaključuje razgovor za Gradnju zagrebački arhitekta.

Zagrebačka Mala jašionica sagrađena je 1903. godine; Foto: Bosnic+Dorotic

U konkurenciji za nagradu Mies van der Rohe

Projekat Davora Bušnje nagrađen je najvažnijim hrvatskim arhitektonskim priznanjima u 2023. godini – nagradom „Vladimir Nazor“ Ministarstva kulture i medija RH u kategoriji arhitekture i urbanizma, te nagradom „Viktor Kovačić“ Udruženja hrvatskih arhitekata, godišnjim strukovnim priznanjem za najuspešnije dostignuće u svim područjima arhitektonskog stvaralaštva.

Važnost projekta prepoznata je i izvan granica Hrvatske, pa je Gruntovnica jedan od hrvatskih kandidata nominovanih za prestižnu nagradu Evropske Unije za suvremenu arhitekturuMies van der Rohe Award 2024.

Grafički prilozi

Situacija
Situacija
Osnove podruma i prizemlja
Osnove podruma i prizemlja
Osnove spratova
Osnove spratova
Preseci
Preseci
Fasade
Fasade
Aksonometrija
Aksonometrija

Foto-galerija

Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Nova zgrada zagrebačke katastarske službe; Foto: Bosnic+Dorotic
Nova zgrada zagrebačke katastarske službe; Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Zagrebačka Mala jašionica sagrađena je 1903. godine; Foto: Bosnic+Dorotic
Zagrebačka Mala jašionica sagrađena je 1903. godine; Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Nova zgrada zagrebačke katastarske službe; Foto: Bosnic+Dorotic
Nova zgrada zagrebačke katastarske službe; Foto: Bosnic+Dorotic
Kuća unutar kuće; Foto: Bosnic+Dorotic
Kuća unutar kuće; Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
U objektu je omogućeno prirodno osvetljenje svih radnih prostora; Foto: Bosnic+Dorotic
U objektu je omogućeno prirodno osvetljenje svih radnih prostora; Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Foto: Bosnic+Dorotic
Faktografija
naziv projekta:

Zemljišnoknjižni odjel Općinskog građanskog suda u Zagrebu – Gruntovnica

lokacija:

Baruna Filipovića 22, Zagreb, Hrvatska

Investitor:

Ministarstvo pravosuđa i uprave Republike Hrvatske

autor:

Davor Bušnja

arhitektonski biro:

MORE arhitekture

projektni tim:

Zrinka Mrković-Mračić, Margareta Jelačić Jagodić, Ivan Milonja, Tomi Šoletić, Lea Quenet, Davor Bušnja

saradnici:

Filip Cvetko, Branko Galić – Radionica statike (konstrukcija), Tomislav Vučinić– Termo projekting (mašinstvo), Mladen Šafar – GRID (elektroinstalacije), Petra Sirovec– APZ Hidria (voda i odvodnjavanje), Branimir Cindori – APIN (sprinkler), Darko Užarević (fizika), Ines Hrdalo (hortikultura), Orsat Franković – Flomaster (signalistika), Martina Knezović – GZZSKP (konzervatorka)

autori idejnog rešenja Trga pravde:

Vedran Škopac, Zrinka Mrković-Mračić, Davor Bušnja

izvođač:

ING-GRAD

fotografija:

Bosnić+Dorotić

Izabrali smo za vas...

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

2 komentara

  1. Ado Marovac

    Svaka čast autorima. Impozantno!

Ostavite odgovor

Obavezna polja *