U glavnom gradu Estonije ukinuta je nadoknada za vožnju autobusima i tramvajima još 2013. godine, a novi plan, koji stupa na snagu 1. jula, ide korak dalje.

Nedavno smo pisali o inicijativi da javni prevoz u pet nemačkih gradova postane besplatan kako bi se ispunile nove regulative koje je propisala Evropska unija u cilju poboljšanja kvaliteta vazduha. Estonija izgleda ne čeka na packe od predstavnika EU već uvodi nove standarde koji su iznad onih evropskih.

Naime, estonska prestonica Talin ukinula je nadoknadu za vožnju još 2013. godine, a žitelji ovog grada su ovu meru podržali tako što sve manje i manje koristili automobile. Vlada Estonije se nada da će isti efekat postići i nakon što, kako piše HuffPost, 1. jula učini javni prevoz besplatnim u celoj zemlji! Ovaj korak će biti najveći projekat besplatnog prevoza u celom svetu.

Broj parking mesta se u Talinu sistematski smanjuje kako bi se vozački destimulisali da u grad idu kolima; Foto: Daria Nepriakhina, Unsplash

Javni prevoz će biti besplatan samo za žitelje Estonije – ne i za turiste.

Naravno, to ne znači da Estonci više nikada neće morati da kupe autobusku kartu, već da će prevoz javnim autobusima do ruralnih destinacija biti besplatan. Građani će i dalje plaćati vozne karte, međutim cena karata za javne vozove će biti osetno jeftinija zahvaljujući subvencijama. Ove cenovne olakšice neće važiti za turiste već isključivo za građane Estonije.

Kako bi se dodatno razgranala autobuska mreža u državi, vlada Estonije će donirati 15 miliona evra.

Ovaj potez ne samo da će smanjiti emisiju štetnih gasova već će žiteljima Estonije omogućiti veću mobilnost. Kako kaže Alan Alakula iz gradske uprave, besplatan javni prevoz će omogućiti onima s niskim primanjima da „prihvate poslove u širem području od onoga koji mogu da pređu peške.“

Teško menjanje navika

Istraživanje koje je sproveo Oded Cats, profesor na tehnološkom fakultetu Delft, pokazalo je da je besplatan prevoz u gradu zaista učinio one s nižim primanjima pokretnijim, ali da stopa zaposlenosti u ovoj grupi nije porasla. U istraživanju se takođe navodi da je došlo do porasta korišćenja javnog prevoza za 14 posto, kao i da je došlo do pada u upotrebi automobila u gradu za 10 procenata. Istraživanje je takođe pokazalo da je do povećanja upotrebne javnog prevoza došlo od ljudi koji inače koriste autobuse i tramvaje ili od onih koji su ranije pešačili.

Alakula je za HuffPost rekao da se „nada da će ovo ljudima dati dobar razlog da manje koriste automobil, odnosno, da ga ne koriste uopšte tokom radnih dana. U Talinu imamo nekoliko mera kojim želimo da smanjimo upotrebu automobila. Pored besplatnog javnog prevoza, tu su i trake rezervisane samo za autobuse, puno garaža za bicikle, a pritom smo povećali cene parkiranja za vozila i smanjili broj parking mesta.“

Kad ste već ovde…