Kako biti siguran da će zvuk dopreti do svakog slušaoca? Saznajte i o čemu još treba voditi računa pri projektovanju ove zanimljive školjkaste strukture.

Akustične ljuske su veoma upečatljive građevine u javnim prostorima koje možemo videti širom sveta. Pored toga što su veoma interesantnog oblika, njihov način funkcionisanja je jednako zanimljiv. Zvučni talasi proizvedeni u školjci, koja svoj oblik duguje ljudskom uhu, superponiraju se, pojačavaju i postaju puniji čime publika koja se nalazi ispred ljuskaste strukture odlično razume svaki glas ili ton.

Tehnički govoreći, propagacija zvuka odvija se zahvaljujući odbijanju zvučnih talasa o konkavni oblik strukture čime se on širi prema publici koja se nalazi s druge strane. Dakle, proizvedeni zvuk se zahvaljujući pažljivo sračunatom obliku ljuske, pojačava i usmerava ka publici. Ali kako biti siguran da će ga publika zaista čuti zvukove proizvedene pod ljuskom?

Karakteristična akustična ljuska; projekat: Conchas Acústicas / Flanagan Lawrence; foto: Flanagan Lawrence

Za izradu akustičih ljuski se uglavnom koristi beton jer je on najpogodniji materijal za izlivanje ovakvih oblika.

Kako piše Matheus Pereira, svaka struktura mora se posebno uzeti u obzir zbog različitih faktora poput veličine i oblika prostora u kojem će se akustična ljuska naći. Međutim, važi generalno pravilo da se ljuske mogu zamisliti kao radijus projektovan u tri dimenzije do tačke u publici, pa one zapravo izgledaju kao konus koji leži na svojoj stranici. Ova tačka treba da bude na približno istom rastojanju na svakoj tački u ljusci. Naravno, postoje različiti oblici ljuski kojim se može postići ovaj preduslov, a najčešće se koriste one sa polukružnom bazom i paraboličnim otvorom. Za izradu akustičnih ljuski se uglavnom koristi beton jer je on najpogodniji materijal za izlivanje ovakvih oblika.

Kada vetar odnese reči

Međutim, postoje još faktora koje treba razmotriti pri projektovanju akustičnih ljuski. Pozornica treba da bude nagnuta ne samo zbog boljeg pogleda, već zato što se i sedišta mogu organizovati u formi amfiteatra. Takođe, treba uzeti u obzir i klimatske uslove jer vetrovi brži od 15 kilometara počinju da ometaju distribuciju zvuka. Treba imati u vidu i izbor materijala jer neki prirodni materijali, poput trave, delimično apsorbuju zvuk, dok ga vodene površine odbijaju.

Izvor: ArchDaily

Kad ste već ovde…