Koncept 15-minutnog grada je originalno predstavljen 2015. godine
Urbanizam

Kratak vodič kroz kontroverzni koncept petnaestominutnih gradova

Dok sve veći broj svetskih metropola razmatra njegovu implementaciju, teoretičari zavere smatraju da je ovaj koncept deo šireg plana za ograničenje kretanja.

Koncept nazvan 15-minute city (srp. petnaestominutni grad) predstavljen je javnosti pre osam godina sa ciljem da poboljša urbano iskustvo i podstakne sudelovanje zajednice u procesu planiranja.

Budući da se o ovom urbanističkom konceptu kod nas ne zna mnogo, upoznaćemo vas sa njegovim osnovnim postulatima, načinom na koji se primenjuje i kontroverzama koje se za njega vezuju.

Pročitajte još na Gradnja.rs:

Šta su 15-minutni gradovi?

Petnaestominutni grad je koncept urbanističkog planiranja koji, kao što mu i ime govori, ima za cilj stvaranje zajednica u kojima ljudi mogu pristupiti ključnim sadržajima putujući ne više od 15 minuta biciklom ili peške.

Ovaj koncept podstiče razvoj gradova sa više centara, sa mnoštvom kancelarija, prodavnica, restorana i zabavnim sadržajima organizovanim na lokalnom nivou, smanjujući tako potrebu za vožnjom. Ovakav plan realizuje se kroz političke i urbane intervencije.

Smanjenjem zavisnosti od motornih vozila i podsticanjem aktivnog načina putovanja, ostvario bi se cilj pomaganja u smanjenju emisije ugljenika, te bi vazduh bio manje zagađen, a zdravlje ljudi bi se poboljšalo.

Koncept podstiče razvoj gradova sa više centara

Ko je izmislio 15-minutni grad?

Iako mnoge ideje koje su sadržane u konceptu 15-ominutnog grada postoje već duže vreme, koncept je zvanično kreirao francusko-kolumbijski urbanista Carlos Moreno.

Rođen u Kolumbiji, koju je iz političkih razloga napustio 1979. godine, Moreno je vanredni profesor na Univerzitetu Sorbona u Parizu od 2017. godine, a 2021. godine je dobio nagradu Obel za kreiranje ovog koncepta.

Kada je izmišljen 15-minutni koncept?

Nakon pet godina istraživanja, Moreno je predstavio koncept Ville du quart d’heure (srp. četvrt-satni grad), na konferenciji Ujedinjenih nacija o klimatskim promenama u Parizu 2015. godine.

Ovaj koncept je popularizovan nakon što ga je gradonačelnica Pariza An Idalgo prihvatila 2019. godine, a zatim ga koristila tokom svoje predizborne kampanje 2020. godine, za koju je Moreno bio predstavljen kao naučni savetnik.

Pariz; Foto: Pixabay

Zašto su 15-minutni gradovi kontroverzni?

U međuvremenu, ovaj koncept postao je i osnova jedne teorije zavere u kojoj se tvrdi da 15-minutni gradovi čine deo šireg plana za ograničavanje kretanja ljudi.

Teoretičari zavere veruju da bi se ovaj predlog, između ostalog, mogao koristiti kako bi se ljudi sprečili da putuju više od 15 minuta od svojih domova.

Ova teorija je postala popularna u Velikoj Britaniji tokom prošle godine nakon plana Saveta grada Oksforda da ograniči putovanja na šest saobraćajnica u određeno doba dana, kako bi se smanjila gužva.

Na ovaj način, smatraju teoretičari, plan bi „zaključao stanovnike u jednu od šest zona“, a kako se procenjuje, oko 2.000 demonstranata je izašlo na ulice kako bi izrazilo svoje negodovanje protiv planova Saveta.

Oksford; Foto: Pixabay

Mi razvijamo policentričan grad sa puno novih biciklističkih staza i pešačkih zona, nudeći pritom mnoštvo različitih sadržaja našem gradu.

Ovu ideju je podržao čak i član britanskog parlamenta Nik Flečer, koji je rekao da će mere „oduzeti lične slobode“, dok je u intervjuu za Dezeen Moreno ovo opovrgao.

„Kažu da će oko njihovih kuća biti radijus od 15 minuta i da će ljudi biti blokirani unutar ovog područja. Ali u stvarnosti, kada se ovo primeni, mi razvijamo policentričan grad sa puno novih biciklističkih staza, novim pešačkim zonama, nudeći pritom mnoštvo različitih sadržaja našem gradu“, rekao je Moreno.

Ovaj koncept napali su i neki koji veruju da je njegov cilj da oteža život onima koji žele da voze motorna vozila, pošto koncept uključuje podsticanje hodanja i vožnje biciklom, u poređenju sa vožnjom automobila.

Gde se primenjuje 15-minutni koncept grada?

Zajedno sa Parizom, 15-minutni koncept grada razmatra se u brojnim urbanim oblastima širom sveta, uključujući Buenos Ajres, Čengdu, Melburn, Šangaj, Hjuston i Edmonton, između ostalih.

Globalna mreža C40 Cities, koja okuplja gradonačelnike najvećih svetskih gradova, promovisala je ovaj koncept kao način da se gradska područja oporave od Kovida-19.

Da li biste vi voleli da Beograd, Novi Sad i Niš usvoje koncept 15-minutnog grada?

Izabrali smo za vas...

Postani deo Gradnja zajednice

Najnovije vesti s našeg portala svakog petka u vašem sandučetu.

Srodni tekstovi

2 komentara

  1. Andrija

    Koncept ,,15-minutnog grada“ zvuči jednostavno kao – tradicionalni urbanizam (pred-moderni). No ako se može isplanirati ,,15-minutni grad“ po pitanju rekreativnih sadržaja, prodavnica, javnih usluga (škola, domova zdravlja, biblioteka itd.) teško da se može isplanirati po pitanju zaposlenja. OK možemo mešati rezidencijalne i poslovne objekte u istom delu grada, i treba, ali kako naterati ljude da se zaposle baš u kancelariji 15 min. od kuće? Nikako.

Ostavite odgovor

Obavezna polja *