Za one koji smo i dalje tu, koji se svakodnevno borimo za neko kreativnije sutra, francuski sajt The Socialite Family može biti neiscrpan izvor inspiracije i motivacije da svoje stambene prostore učinimo boljim mestom za život.

Kreativce ili ti „pripadnike kreativne klase“ možda najslikovitije je opisao Stiv Džobs u čuvenoj marketinškoj kampanji kompanije Apple Computers iz 1997. godine Here’s to the Crazy Ones*. Džobs kreativce opisuje kao čudake koji se ne mire sa pravilima, a dovoljno su odvažni da budu avangarda nastupajućim promena. Za Džobsa, kreativci su opasni umovi u plemenitoj misiji.

Ričard Florida, sa druge strane, kreativce postavlja kao pogonsku snagu savremene ekonomije. Kreativci su stvaraoci novih poslovnih prilika, proizvoda i usluga. Njihova tolerantnost, fleksibilnost i ekscentričnost razgradila je stroge strukture industrijske proizvodnje. Zahvaljući njima, fizički rad zamenjen je za pozicije baziranim na idejama, znanju i stvaralaštvu. Pomalo neuredni i neorganizovani, ali preduzimljivi i otvoreni za nove ideje i iskustva, kreativci po svojoj biti vrednuju individualnost, maritokratiju i diverzitet, čime nameću poslovno-moralni kompas za celokupnu savremenu privredu.

Nekada na margini zbivanja, kreativci na početku 21. veka postaju centralni društveni akteri. Njihova uloga u procesu urbane regeneracije i džentrifikacije bila je ključna. Kreativci imaju dovoljno snage i imaginacije da od napuštanih gradskih četvrti načine najatraktivnije gradske lokacije. Sa aspekta novca, to je ekipa koja kreira dodatnu vrednost. Gde ostali vide probleme, oni vide priliku.

Uzimajući njihovu sve veću društvenu i ekonomsku ulogu, postavlja se pitanje: a u kakvim prostorima kreativni ljudi zapravo žive? Da li su to kuće i stanovi koje možemo videti po popularnim časopisima ili su to prostori sasvim druge vrste?

Kroz medijum filma, fotografije i teksta, Konstanca široj publici predočava stambene prostore francuske kreativne klase

Na opšte zadovoljstvo, Konstanca Genari (Constance Gennari) odlučila je da nam pruži odgovore ova pitanja. Konstanca je osnivač i urednik internet portala The Socialite Family – A Sample of Smart & Cool Families. Kroz medijum filma, fotografije i teksta, Konstanca široj publici predočava stambene prostore fancuske kreativne klase. Sajt je elegantan i interaktivan, sa stalno svežim projektima, avanturama i porodičnim pričama. The Socialite Family govori o pristupu uređenja prostora svakodnevnog života iz ugla nove generacije roditelja – urbanih kreativaca.

Individualnost i originalnost

Iako The Socialite Family promoviše individualnost i originalnost, moguće je pronaći neku logiku u obilju prikazanih prostora i izdvojiti neke zajedničke imenitelje. Na primer, za potrebe ovog članka, to su: lična priča, nov život u starim prostorima, eklektika je najbolja estetika i boemski šik.

Lična priča. Umesto velikih priča o arhitekturi i grandioznih metafora, u fokusu su prostori svakodnevnog života, prikazani iz ugla korisnika i njihovih svakodnevnica – što je krajnje neuobičajeno. Klasični model arhitektonske publicistike zauzima poziciju arhitekte-autora, njegovih vizija i ostvarenja, dok se lik korisnika, najčešće, uopšte i ne spominje. Umesto toka, Konstanca polazi od korisnika, njegovog karaktera, životnog stila, stambenih preferencija, porodice i preokupacija. Životni prostor je mesto koji karakter korisnika zauzima i prilagođava sebi, boji po svom duhu, željama i mogućnostima – najčešće, bez ikakvog sudelovanja arhitekata.

Nov život u starim prostorima. Kreativci, čini se, izbegavaju nove, fensi gradska susedstva. Oni nisu ljubitelji novogradnje. Umesto toga, kreativci više vole stara gradska zdanja, napuštene i nedovršene prostore kojima unose nov život. Otvoreni plan i puno dnevnog osvetljenja je ono za čime žude. Od nasleđenih i ruiniranih prostora kreativci stvaraju topli dom. U savremenom domu, rad i stanovanje se usko prepliću, a intimna sfera porodičnog života egzistira daleko od očiju javnosti.

Eklektika je najbolja estetika. Moderna lampa stoji pored viktorijanskog portreta. Minimalistička fotelja je pored antičke biste. Stolica Karla Hansena je na persijskom tepihu. Savremeno i istorijsko prepliću se bez nekih jasnih obrazaca. No, sve je usklađeno i deo jedne jedinstvene slike. Mada pomalo nadrealistički, prostori govore o složenosti, bogatstvu i otvorenosti ljudskog duha, bez jasne kategorijacije između odnosa elemenata u prostoru.

Boemski šik. Kreativci vole stare stvari u velikim količinama, a i kupovina polovnog nameštaja im nije strana. Patina i rustičnost, memorija i sećanje prisutni su u svakom ćošku. Sami po sebi, objekti kojim prostori obiluju nemaju izraženu materijalnu vrednost u smislu luksuza i prestiža, ali imaju lični pečat i neosporni kulturno-istorijski značaj. No, ti predmeti nisu prozaični. Poneki od njih govore o dubini ljudske duše na jedan emancipatorski način.

 

Za kreativce koji su i dalje tu

Nadvladavanje grupnih identiteta nad individualizmom, korupcije i nepotizma nad meritokratijom, konzervatizma nad diverzitetom podstaklo je značajan broj kreativaca da se odseli iz Srbije i svoj talenat ostvari u nekim drugim, naprednijim sredinama. No, za one koji smo i dalje tu, koji se svakodnevno borimo za neko kreativnije sutra, The Socialite Family može biti neiscrpan izvor inspiracije i motivacije da svoje stambene prostore učinimo boljim mestom za život.

* Stiv Džobs: Živeli ludaci. Neprilagođeni. Buntovnici. Smutljivci. Okrugli predmeti u kockastim rupama. Oni koji vide stvari drugačije. Oni ne vole pravila. Oni ne poštuju status kvo. Možete da ih citirate, da se ne slažete s njima, da ih glorifikujete ili da ih omalovažavate. Ali, otprilike, jedina stvar koju ne možete da radite je da ih ignorišete. Oni teraju ljudsku rasu napred. Gde neki vide ludake, mi vidimo genija. Jer ljudi koji su dovoljno ludi da misle da mogu da promene svet su oni ljudi koji ga zaista menjaju.“

Kad ste već tu…