Odgovor je jednostavan: zato što na ovim projektima rade isti ljudi koji nisu spremni da se prilagode potrebama (potpuno) različitih korisnika i sredina. 

Tako barem razmišlja arhitekta i akademik Frank Locker, čiji se stavovi pominju u interesantnom članku na ovu temu koji je nedavno objavio sajt ArchDaily. Po Lockerovom mišljenju, današnje arhitekte kontinuirano prave iste greške kao i njihovi prethodnici u 20. veku: profesori arhitekture svojim studentima prenose kruto i osnovno znanje bez imalo usmerenja, i to bez obzira na motivaciju, interese ili sposobnosti svojih studenata. Na ovaj način, kaže Locker, mi u projektovanju škola bukvalno replikujemo zatvore, bez namenskog prostora za integralno, fleksibilno i svestrano obrazovanje.

Evo kako je osnovnu školu zamišljala čuvena Zaha Hadid

Škola ne mora da bude zamišljena isključivo kao velika kutija s mrežom dosadnih hodnika i učionicama koje su sve iste.

Ipak, svi smo svesni da promene u polju obrazovanja dolaze u etapama, i to vrlo sporo, tako da je moguće da će promene na kojima rade današnji inovatori biti vidljivi tek generacijama koje se još nisu ni rodile. Međutim, to ne znači da potrebe današnjih školaraca treba da se stave u stranu.

Locker je u intervjuu za kolumbijski magazin El Tiempo izjavio da je njegovo interesovanje za arhitekturu obrazovnih institucija počelo kada je prvi put dobio priliku da radi na nešto drugačijem tipu školskog objekta. Tada je uvideo da škola ne mora i ne treba da bude zamišljena isključivo kao velika kutija s mrežom dosadnih hodnika i učionicama koje su sve iste, bez obzira na to kakve se aktivnosti odigravaju u njima. Naravno, prostorna organizacija učionica direktno je vezana za organizaciju nastave, što znači da promenama u arhitekturi škola mora da prethodi promena u načinu na koji se drži savremena nastava.

„Najbolja škola je ona u kojoj se učenici osećaju kao u drugom domu“ – kažu kolege iz BIG-a 

Svetli primeri školske arhitekture

Locker i njegovi istomišljenici smatraju da je finski model škola koje ne prate uobičajenu strukturu zasad najinteresantnija. Mi bismo ovde dodali još nekoliko svetskih projekata koji pružaju inovativan odgovor na temu uređenja prostora namenjenih edukaciji mališana, a o kojima smo i ranije pisali na našem sajtu. Prvo, tu je interaktivni prostor za edukaciju i zabavu po projektu studija BIG, zatim jedna škola u Španiji s refleksivno-šarenom fasadom koja deci pruža osećaj potpune slobode, kao i apsolutno neobična kineska škola za svega 120 đaka projektovana po zamisli Zahe Hadid. Na kraju, tu je i 7 projekata škola za 21. vek.

Kad ste već ovde…